בארכיטקטורה העכשווית מהוות המדרגות FOCAL POINT ומגבות את ההיבט הפונקציונלי, בעיצוב מעורר השראה.

אדריכל רון שפיגל. צלם רגב כלף

 

עד לפני כעשור, הן נחשבו לפרט שירות פונקציונלי ותו לא ובאופן טבעי תוכננו בפינה מוצנעת בבית. במציאות העכשווית בה מעצבים ואדריכלים מחפשים ליצור את הדבר הגדול הבא, כבר ברור שלמדרגות יש כוח אמיתי ליצירת SAY עיצובי בולט ומרכזי ממש במרכז הבית. אדריכל רון שפיגל מ”שפיגל אדריכלים” רואה בהן פריט עיצובי דומיננטי בפרוייקטים שלו, אלמנט מרכזי ופיסולי שמשתלב נפלא בחלל הביתי.

 

אדריכל-רון-שפיגל,-צלם-רגב-כלף-(23)_optimized

 

לדבריו “אנחנו רואים יותר ויותר שימוש בחומרים טבעיים שמשתלבים באופן הרמוני עם המראה הטבעי והראשוני של החלל. במדרגות חשופות בבתים בסגנון נקי ומהוקצע, בולטות קונסטרוקציות מפלדה בגוון שחור גרפיט ומדרכים עשויים עץ בעיקר מעץ אלון טבעי. בחירת המעקה צריכה להתייחס גם היא לקונספט החלל. בבית בסגנון מינימליסטי ונקים, רצוי לבחור בקווים גיאומטריים נקיים. צינורות הפלדה המדוקקים עתידים ליצור תחושה כמעט ובלתי נראית ומסייעים ביצירת מראה קליל ומרחף”.

 

צלם רגב כלף

 

“חשוב לי שהן תשתלבנה בצורה מושכלת עם החומרים בהם השתמשתי בתכנון הבית. ככלל, אני מרבה להשתמש בעיצוב המדרגות בחומרים טבעיים כגון עץ, אבן, שיש , זכוכית , בטון, ברזל שהופכים את המדרגות למוטיב מרכזי בחלל ועם זאת מאפשרים להן להיטמע בעיצוב הכולל” מסביר שפיגל.

 

צלם אלעד גונן

 

 

 

כדוגמא נותן שפיגל גרם מדרגות שתכנן בבית באורנית עבור זוג וארבעת ילדיהם. כמו הבית עצמו גם גרם המדרגות תוכנן בקווים מודרניים ומחומרים חמים וקרים- שילוב בין האורבני לכפרי. הוא נמצא במרכז קומת הכניסה, אותה תכנן האדריכל בקונספט פתוח, וצופה לגינה ולמבואת הכניסה. שפיגל ניצל את הקיר הארוך ונטול הפתחים, הגובל עם בית השכנים (מדובר בדו משפחתי), בכדי ליצור קיר בטון חשוף עוצמתי ודומיננטי שמהווה רקע מושלם למדרגות עצמן. יחד הם הפכו לפיצ’ר מרכזי. זהו ציר אנכי המחבר בין הקומות- מהמרתף ועד לקומה העליונה. הקיר הדומיננטי נותן עומק לבית, לא מעט בזכות המדרגות עצמן שעשויות פח בעובי 12 מ”מ שצופה עץ אלון, כך שבפועל נראה כאילו העץ “נבלע” במתכת עצמה. המעקה עשוי ממיתרי נירוסטה.

 

צלם אלעד גונן

 

 

 

דוגמא נוספת מבית היוצר של שפיגל היא בבית שתכנן ברמת גן. מאחר והבית נמצא על מפלס מוגבה מהרחוב, היה לו חשוב להדגיש את הכניסה אל הבית, ועשה זאת בעזרת מדרגות במראה מרחף ומנותק, שמודגשות בעזרת תאורה. גרם המדרגות ייחודי, עשוי מפח מכופף בגוון חלודה, ולצידו מעקה בדוגמת אלכסונים גיאומטריים, שכמו מזכיר את גג המבנה. לצדן של המדרגות תוכננה ספריית כוורת שנטמעת בקיר, בגוון זהה, ובה שולבו אביזרי דגש ושאר חפצי נוי ואמנות של בני המשפחה.

 

אדריכל רון שפיגל, צילום רגב כלף

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית בתים מעוצבים
+כתבות מומלצות
כל הבתים בפניסולה פלורידה, נהרסו מההוריקן – חוץ מהבית הזה
עיצוב פנים ישראלי
כל הבתים בפניסולה פלורידה, נהרסו מההוריקן – חוץ מהבית הזה
  בני הזוג סיגלר גרו אז באזור פניסולה בפלורידה והם גם רצו שהבית החדש
איך יראו הבתים שלנו ב-20 שנה הבאות
עיצוב פנים ישראלי
איך יראו הבתים שלנו ב-20 שנה הבאות
בתים קטנים יותר בעוד שבית גדול יותר היה תמיד סימן להישג אישי, הרי שהבתים
בין הגלוי לחבוי: בית בשרון בו החללים מתגלים בשלבים
עיצוב פנים ישראלי
בין הגלוי לחבוי: בית בשרון בו החללים מתגלים בשלבים
  על מגרש פינתי באחד מיישובי השרון, נבנה ביתם של זוג הורים בגילאי ה-40

תגובה אחת

  • אלון הגיב:

    “עד לפני כעשור” המדרגות היו סתם אלמנט מוצנע?
    אם לומר בעדינות, זו פשוט בורות.
    מאז ומעולם המדרגות היו אלמנט אדריכלי חשוב בקומפוזיציה, ועם המצאת הבטון המזוין הבתחילת התקופה המודרניסטית זה הפך נכון פי כמה. גם בארץ בתחום הבנייה הפרטית למגורים המדרגות הן הזדמנות להדגשת העושר והיכולות של העיצוב כבר כמה דורות של אדריכלים.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*