סביר להניח שאף נהג או נהגת אף פעם לא חשבו על זה ואתם כנראה לא יודעים זאת. אז אם אתם חושבים שרק גברים יכולים לעצב מכוניות ספורט ואופנועים, הנה כמה רמזים עד כמה אין חשיבות או הבדל לגבי המין של מעצב מכוניות.
איזה גבר בדיוק המציא את המכונית הראשונה, זה נתון לוויכוח, אבל הכל מסכימים שזו הייתה אישה שיצאה לנהיגה הראשונה למרחקים ארוכים. בשנת 1888, ברטה בנץ לקחה את האב-טיפוס של מכונית שיצר בעלה קארל בנץ לטיול היסטורי. אביה של ברטה, שקונן על כך שנולדה לו בת ולא בן, נאלץ כעת לשאת את העובדה שהיא התחתנה עם מהנדס שהייתה לו תוכנית מטורפת לבנות כרכרה ללא סוס. עם התמיכה הכספית של ברטה, קארל הצליח לבנות מספר דגמים אשר הוכיחו יכולת התרסקות דרמטית בקיר וכאן החליט האבא להפסיק את המימון. מתוך כוונה להוכיח לאביה את יכולת המכונית, התיישבה ברטה מאחורי ההגה שלה ובלי לספר לבעלה, יצאה לכביש. את הסתימה של השסתום היא סתמה עם סיכת כובע, את המנוע המקרטע היא אחזה עם הבירית שלה וכאשר בלמי עץ התבלו, היא ריפדה אותם בסוליות עור של נעליה. החדשות על הכרכרה נטולת הסוסים נפוצו במהירות ולא עבר זמן רב עד שהחלו להגיע הזמנות לקניית הדגם. תובנות מהטיול שלה, שכלל דחיפת קופסת הקיטור במעלה הגבעה, הניעו את קארל להמציא את מחלף ההילוכים הראשון. עם זאת, ברטה בנץ הוכיחה שגם נשים יכולות לנהוג במכוניות.
“כשאתם מסתכלים על אקורה NSX הספורטיבית, או מיניוואן הונדה, אתם יכולים לזהות שהן עוצבו על ידי אישה?” שואל אנגוס מקנזי, עורך מגזין מוטור טרנד “עיצוב טוב הוא עיצוב טוב, המתעלה על מין המעצבים וכולם יודעים שהוא טוב כשהם רואים אותו”.
המעצבת של ניסן: Diane Allen, אמא ל-2 ילדים מסן-דייאגו, עיצבה את ה-M5 של אינפיניטי ואת הפיק-אפ של ניסן, עם הרבה שרירים גבריים, לצרכי עבודה של גברים. “אם את לא נחושה להצליח בתחום, אל תכנסי אליו”, היא מספרת “לקח לי 10 שנים בכדי לקבל כבוד במקצוע. הגעתי למסקנה שזה לא חשוב אם את גבר או אשה כשמעצבים רכב. אם העיצוב טוב, אז הוא טוב בלי קשר”.
למרות שהנתונים מראים שרוב כלי הרכב עוצבו על ידי גברים, הפער בין המינים הולך ונמוג, אם כי לאט. המכונית הלוהטת של אקורה ספורט NSX, היא הרכב החשוב ביותר שהמותג הציג בשנים האחרונות. זה רכב מאצ’ו קולני, הן בעיצוב הזוויתי שלו ובביצועים מהירים והעובדה שאקורה בחרה במעצבת מישל כריסטנסן לעצב את חיצוניות הרכב, מוכיחה סוף סוף על איוש של נשים בדרגים העליונים של מקצוע עיצוב המכוניות.
אבל עדיין, רוב רובן של נשים מעצבות הרכבים, מועסקות בעבודת דקורציה של כלי הרכב. הן בוחרות את בדי המושבים, בוחרות צבעים חיצוניים ובאופן כללי, מפקחות על הסביבה הפנימית המרופדת של המכונית ולא מתכננות את מה שנחשב כעיקר בעיצוב רכב: החיצוניות. זה לא אומר שעיצוב הפנים אינו חשוב באותה מידה. אבל זה מעיד על התפיסה של המקצוע והרוב המכריע של משימות העיצוב החיצוני, עדיין הולכות לגברים.
המעצבת הראשית של טויוטה: Janis Ambrose מבקשת להכניס צבעוניות שונה ועזה לדגמי המכוניות שלה “אמנם רוב הקונים בוחרים במכוניות לבנות, שחורות או כסופות”, היא אומרת “אבל אני מנסה לתת להם להרגיש קצת שונים וייחודיים. לחמתי שנים בכדי להשיג זאת: לפני 5 שנים הצלחתי לשכנע את ההנהלה לייצר את הפריוס בצבע כתום תפוז. זה היה נועז, אבל היום זה כבר עובדה שכיחה”.
אבל למה? אף אחד אתו דיברנו לא מאמין שיצרניות הרכב בזדון שומרות על נשים מחוץ למחלקת העיצוב. כולם אפילו חושבים שזה ההפך מכך “אם הייתה מעצבת אישה מוכשרת, עובדת קשה ותחרותית, חברות הרכב היו ממהרות לשכרה בכדי להשיג יתרון על מתחריהן”, אומר בכיר בתעשיית הרכב האמריקאית.
דייל ריד עומד בראש מחלקת עיצוב תחבורה במרכז לאמנות במכללה לעיצוב בפסדינה, קליפורניה. זהו אחד מבתי הספר המובילים במדינה לעיצוב רכב ובוגריו מבוקשים במשרדי עיצוב רכב נודעים ברחבי העולם. “סיימנו כעת לימודים של כיתה בת 15 תלמידים, לא הייתה ביניהם אישה אחת”, הוא מקונן “האמינו לי, זה לא בגלל שאנחנו לא רוצים בנשים. זה קשור לתרבות ולא נראה שנשים חושבות על עיצוב רכב כשהן הולכות לבית הספר לאמנות”.
חוסר בנשים בבתי ספר לעיצוב רכב הוא עובדה. אנו בחרנו לכן כאן, להביא דוגמאות של עיצוב מוצלח של רכבים, שנעשה על-ידי נשים מעצבות.
Irina Zavatski, המעצבת הראשית של פיאט קרייזלר מספרת, שאביה התנגד לכך שתעצב מכוניות וביקש שתהיה רופאה. היא סיירה איתו במשרדי עיצוב רכב, בכדי שיתרשם מאופי המקצוע “כיום אחרי שהוא ראה את תלוש המשכורת שלי, הוא רגוע לגמרי”, היא אומרת ומוסיפה “הכי כייף לראות אנשים נוהגים במכוניות שעיצבת. כשאמן מפסל פסל או יצירת אמנות אחרת, אנשים צריכים ללכת לגלריה בכדי לראות אותה. כשאת מעצבת מכונית, כולם רואים אותה כל הזמן יום-יום”.
Alexandra Sany McGill, מעצבת תחום הצבע וחומרים ב-BMW: “נרשמתי ללימודי ארכיטקטורה, אבל אחרי שגיליתי כמה קשה להשיג עבודה בתחום, עשיתי הסבה לעיצוב מכוניות ואני מאושרת כיום מההחלטה הזו”, היא אומרת. את האהבה למכוניות ירשה מאביה, חובב מכוניות ספורט.
Tisha Johnson, סגנית ראש מחלקת העיצוב בוולוו: “כשהיינו ילדים, נהגתי לעצב רובה לייזר או ספינת מלחמה, אחרי שצפיתי עם אחי ב’מלחמת כוכבי’ ואחי היה בונה אותם, לפי העיצוב שלי. עבדתי בכל מיני עבודות לפני שהגעתי לתעשיית הרכב, כי פשוט לא העזתי לפנות אליהם, עד שחברה עודדה אותי להעיז ולעשות את הדבר שאני הכי אוהבת. חשוב שנשים יידעו שהמקצוע הזה אפשרי עבורן”.