לפני שנתיים, Mary Frances Dondelinger, אמנית קונספטואלית, נתקלה באתר אינטרנט בטענה שהגברת הראשונה לשעבר, מישל אובמה, היא גבר. בו זמנית, מזועזעת ומסוקרנת, נדהמה עד כמה קל לגרום לבדיה להראות כמציאות. הרעיון עורר בה השראה ליצור סדרה חדשה: המצאת היסטוריה אלטרנטיבית מפוברקת בצורה נועזת, לאמנות עתיקה.
“האם אוכל ליצור משהו שהוא שקר מוחלט, אבל להציג אותו כאמת?” נזכרת דונדלינגר שואלת את עצמה. הסדרה שהיא יצרה לפי הקוצפט הזה, כותרתה M.Flandia (מורכב משני ראשי התיבות הראשונים של האמנית והמילה ‘אדמה’), מדינה עתיקה ובדיונית, ששרידי עברה הקדום עשויים מקרמיקה שנועדה להיראות כמו מטמון ארכיאולוגי של אגרטלים, קערות ופסלים, שנחפרו לאחרונה.
היצירות שלה – אשר דונדלינגר “גילתה” בחפירה מבוימת על אי מחוץ לחוף קליפורניה – מציגות שרידים של ציוויליזציה מעבר לא ידוע. בתרבות העתיקה שלה, הנשים היו נערצות כחזקות, בעוד גברים מתוארים ככאלה שמטפלים ומעניקים להן את מרכז הבמה ואף מקיימים פולחן נשי. רבות מיצירותיה של דונדלינגר מראות נשים אתלטיות, לבושות, לצד גברים עירומים.
לדברי רנה גונדק, מומחית בציור יווני ובדימויים הקשורים בבניית המגדר, דינמיקה זו הייתה לחלוטין יוצאת דופן ביוון העתיקה. “היא לעולם לא הייתה מוצגת על אגרטל יווני”, אומרת גונדק “גברים תמיד יזמו מגע, אפילו בתיאורי תהלוכות חתונה. גבר תופס את האשה, את פרק היד או את היד, ומוביל אותה קדימה. היא לא נוגעת. היא מטה את ראשה כלפי מטה במחווה של צניעות והערצה כלפי החתן שלה”.
מחוות האשה בגירסתה של דונדלינגר, מציעה חברה שוויונית יותר – “אפקט חזותי שמתרחב בתרבות הנכחית”, אומרת גונדק, “כמו העובדה שגברים ונשים חולקים את אותו צבע עור. בציורים יווניים ומצריים עתיקים, הוצגו נשים בעור בהיר יותר, כדי להדגים את מה שנראה כאידיאל אסתטי”.
הסצינות שציירה דונדלינגר ודאי היו מזעזעות את אנשי יוון העתיקה. לגבי הצופה העכשווי? “קשה יותר מתמיד להבין מה זה’חדשות מזויפות fake news’ ומה אמיתי”, אומרת דונדלינגר. “סדרה זו מעודדת חשיבה ביקורתית ברמות רבות”.