לתכנון האורבאני בעולם כיום, כאב ראש גדול: בפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית, יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם מתגוררת כיום בערים. על פי האו”ם, נתון זה ימריא לכמעט 70 אחוזים עד שנת 2050. אדריכלים ומעצבים עירוניים חייבים לחפש דרכים חדשות כדי לעשות שימוש יעיל יותר של קרקע עירונית. מגמה זו הובילה בערים רבות, להתרחבות, תרתי משמע, בעקבות הדפוס של פרבור בצפיפות נמוכה.

 

underline

 

אבל האם יש דרך להכיל יותר אנשים, מכוניות, תשתיות ומשאבים במרכזי הערים וגם לייתר את הצורך לדחוף את גבולות עיר החוצה? ההתקדמות הטכנולוגית הגדולה בעיצוב ותכנון עירוני כיום, עשוייה לספק לנו תשובה והיא נמצאת מתחת לרגלינו. אנחנו עדים לשימוש הולך וגובר בחללים תת-קרקעיים בערים הגדולות.
ישנם אתגרים רבים בבנייה מתחת לפני הקרקע. היא למשל יכולה לעלות עד פי חמש מאשר עלות בנייה רגילה. אבל עם הלחץ על המרחב עירוני והבנייה הזו עצמה שהוא במגמת עלייה, מספר גדל והולך של פרויקטים תת קרקעיים עכשוויים, מוכיחים עצמם גם מבחינה כלכלית. ישנם גם יתרונות בבנייה התת-קרקעית. בעוד היא יכולה להיות יקרה מאתגרת מבחינה טכנית, המרחב התת-קרקעי הוא בדרך כלל זול יותר לתחזוקה. תודות לטמפרטורה מתחת לפני הקרקע, נשמר חיסכון על חימום וקירור, לעומת מבנים עיליים.

 

helsinka

מגרש הוקי קרח תת-קרקעי בהלסינקי, פינלנד

הלסינקי בפינלנד מובילה בעולם בתחום זה. פינלנד החלה לבנות רשת תחתית של שטחים ציבוריים עוד משנת 2011. למעלה מ-400 מבנים ניבנו מתחת לפני העיר וכן קילומטרים של מנהרות. חללים תת כוללים בריכות שחיה, רולר הוקי קרח ואפילו מרכז מידע מקורר במי ים. על פי אתר האינטרנט העירוני של הלסינקי, יותר מ-200 פרויקטים מתחת לפני קרקע נוספים נמצאים בתכנון. “המגמה היא ליצור עיר תת-קרקעית שלמה מתחת לשטח המוניציפאלי של הלסינקי,” מסביר Eija Kivilaakso, אחד המעצבים העירוניים מאחורי תכנית האב. “בדרך זו אנו מפנים שטח להולכי רגל ורוכבי אופניים ושומרים על האוויר נקי על פני השטח”.

 

פארק מדע בסינגפור

פארק מדע בסינגפור

 

Singapore-Underground-Tunnels-3-2-940x480

 

Singapore-Underground-Tunnels-6-940x480

הערים אסיאתיות גם הן מאמצות את הרעיון. בסינגפור, שבה יותר מ -5 מיליון בני אדם מצופפים על אי של קצת יותר מ -700 קמ”ר, המרחב העירוני כבר זמן רב נוצל. המדינה בוחנת את האפשרות להקים שם פרק מדע תת-קרקעי, עבור 4,200 עובדים וכבר החלה לייצר מערות תת-קרקעיות ענקיות לאחסון שמן.
עד 2025, צפויות לקום 225 ערים סיניות עם למעלה ממיליון תושבים, עם פרויקטים מתחת לפני הקרקע, תחום הצפוי לשחק תפקיד מרכזי בהתפתחות האורבאנית של סין. משרד האדריכלים פוסטר ושות’ יצר תכנית אב לעיר, אשר המרחב התת-קרקעי לוקח בה חלק נרחב.
אלא שכמה מאיתנו מוכנים לחיות, לעבוד ולשחק מתחת לפני השטח של כדור הארץ? שני עשורים מעכשיו, סביר להניח, תימצא אוכלוסייה גדולה מתחת לפני השטח, עם גורדי שחקים מעליהם. כפי שאנו הופכים לחברה עירונית יותר ויותר, הבנייה התת קרקעית ללא ספק תשחק תפקיד הולך וגדל בפיתוח עירוני.
משרד האדריכלים

 

אולם אופרה תת-קרקעי בפאריס, בתכנון XOX אדריכלים

אולם אופרה תת-קרקעי בפאריס, בתכנון OXO אדריכלים

OXO Architectes הגיש לאחרונה תוכניות להפוך תחנות מטרו נטושות למרחבים אורבאניים שוקקים ותוססים והם צופים עתיד תת קרקעי. “האוכלוסייה העירונית הולכת לבלות יותר ויותר זמן מתחת לאדמה. עלינו האדריכלים, מוטל להציע דרכים חדשות שיאפשרו להם ליהנות מחללים תת-קרקעיים”.

 

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות
+כתבות מומלצות
צרפת תאסור שימוש בטלפונים ניידים לתלמידים מתחת לגיל 15
חדשות
צרפת תאסור שימוש בטלפונים ניידים לתלמידים מתחת לגיל 15
  הצורך בהגבלה הזו, בא לאחר דיון לאומי על ההשפעות המזיקות של השימוש בגאדג’טים
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
חדשות
באי הקטן הזה ביפן, אנשים חיים מעל 100. הנה איך.
גבר אוקינאווי ממוצע חי 80 שנה ונשים 86 (זה בערך 6 שנים יותר מהממוצע
טירוף בחינות הכניסה לבתי הספר לאמנות בסין
חדשות
טירוף בחינות הכניסה לבתי הספר לאמנות בסין
  האקדמיה המרכזית לאמנויות יפות בבייג’ינג מונה בממוצע למעלה מ-40,000 מועמדים בשנה, 13,000 מהם

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*