במקומות רבים ובמיוחד ביקבים, ברחבי העולם, פזורים מגדלים דקורטיביים רבי קומות, הקרויים "מגדל עיזים goat tower", מאחר והם מיועדים למגורי עיזים. את התופעה החל לראשונה מגדל שנבנה ביקב בפורטוגל במאה ה-19, ללא שום מטרה מלבד השעשוע שברעיון, אבל הרעיון קסם לאנשים נוספים, אשר העתיקו את המגדל ומגדלי עזים נוספים ודומים, נבנו למען העזים בדרום אפריקה, נורבגיה, ארצות הברית, בריטניה וארגנטינה.

 

המגדל הראשון Torre das Cabras (מגדל העזים), נבנה באחד היקבים הוותיקים ביותר באזור Vinho Verde בפורטוגל, הידוע ביין המשובח שלו ושמו Aveleda, השוכן סמוך לפניפיאל. את המגדל בנה בעל היקב Fernando Guedes da Silva da Fonseca (1871–1946). הוא בנה אותו כתוצאה מרוח שטות ולא היה לכך שום הסבר פונקציונלי. יתכן ומאחר ועזים ידועות בכושר הטיפוס ויכולת השמירה על שיווי משקל שלהן, הוא בנה להן תחליף למרחב מחייה, שישמור על כשרן. עזים מרוקאיות כידוע מטפסות על עצי הארגן, כדי לאכול אגוזי הארגו ועזים אלפיניניות נצמדות לפני סלע כמעט אנכיים, של סכר בצפון איטליה, כדי ללקק מלחים. אולי הוא גם קיווה שהמגדל יביא ליקב ברכה, מאחר ובאזור זה בפורטוגל, מגדל מסמל פוריות ושפע.
המגדל אכן הביא ברכה כלכלית ליקב, הוא הפך לאטרקציה תיירותית, בזכות הרעיון השובב והסוראליסטי של עזים הגרות ברב קומות והוא זכה גם להיות חלק ממיתוג היקב והופיע על תוויות בקבוקי היין שלו.

 

 

 

 

יותר ממאה שנה מאוחר יותר, בשנת 1981, יינן מיקב Fairview בדרום אפריקה, ראה את מגדל העיזים Aveleda ופנה בבקשה למשפחת Guedes, להרשות לו לבנות אחד ביקב שלו.
שני היקבים השתמשו בתמונות של המגדל והעזים בחלק ממיתוג שלהם, אבל יותר מכך, הם הסתלבטו על המושג טרואר (לפיו גורמים סביבתיים ייחודיים משפיעים על גידולים חקלאיים כמו ענבים ולכן  לא ניתן לקרוא לשני יינות, העשויים מענבים זהים, הגדלים באזורים שונים, בשם זהה). היקב הפורטוגלי, למשל, מייצר יין בשם Goats do Roam, משחק מילים על היין הנחשב Côtes du Rhône ויין אחר נקרא Goat Roti, משחק מילים על היין הנחשב Côte Rôtie.
שני המגדלים היוו אטרקציות תיירותיות ונתנו עד מהרה השראה למגדלים נוספים. בשנת 1998, למרות שלא הייתה בבעלותם אפילו עז אחת, זוג החקלאים מאילינוי David and Marcia Johnson, בנו מגדל עיזים, במחוז שלבי, ליד פינדליי. המגדל דומה לאחיו אשר בפורטוגל, הוא בן 6 קומת, בנוי מ-5000 לבנים בעבודת יד ויש לו 276 מדרגות.  בני הזוג ג’ונסון קוראים למבנה שלהם “The Tower of Baaa” (באאא – פעיית עזים). לאחר בניית המגדל, החל שלב האכלוס – בני הזוג רכשו 11 עיזים והמגדל משמש כיום את העדר שלהם. ג’ונסון אמר “עזים הן חיות סקרניות ביותר ולכן הן משתמשות המון במגדל ומתרוצצות בו.”
המגדל הבא נבנה ב-Ekeby, חווה לתוצרת חלב במוס, נורבגיה, בבעלות פין-אריק בלקסטאד, אשר בנה מגדל זהה לפיירוויו והוא משתמש בתמונות שלו, בשיווק החלב, הגבינה והמסעדה של החווה. לשפית במסעדה, אליזבת הולם, יש קעקועים בולטים של מגדל העיזים על גופה.
בשנת 2010, Finca el Rocío, חוות עיזים ב-Valle de Calamuchita  במנדוזה, ארגנטינה, בנתה מגדל לעזים שלה, בשם Torre de Cabras, אשר הפך מהר לאטרקציה תיירותית.
יקב המפטון רואדס בסורי, וירג’יניה, בנה את מגדל העיזים הגבוה בעולם (10 מטר), כדי לאכלס את עדר העזים הננסיות-ניגריות שלהם, לאחר שקרא בעיתון על מגדל פיירוויו. דוגמאות נוספות כוללות את גני טירת צ’למונדלי בצ’שייר, בריטניה, שיש להם מגדל לעדר העזים הפיגמיים שלהם ומגדל עיזים שנבנה בבר Silky O’Sulivan ב- רחוב בייל בממפיס, טנסי, שם לקוחות חולקים את הבירה שלהם עם העזים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית השראה
+כתבות מומלצות
הבית בסידני עלי: האם על עירייה להרוס מבנה לא חוקי, שהפך לאטרקציה אמנותית?
תרבות
הבית בסידני עלי: האם על עירייה להרוס מבנה לא חוקי, שהפך לאטרקציה אמנותית?
    עשרות רבות של מתחמים שכאלה, הוקמו לאורך השנים, במקומות רבים בעולם (ביניהם
בכל שנה מכינים לחורף את המסגד של Djenne, העשוי מבוץ
תרבות
בכל שנה מכינים לחורף את המסגד של Djenne, העשוי מבוץ
  העיר Djenne נבנתה בין השנים 800 ל-1250 לספירה והיא שגשגה כמרכז גדול של
אור וצבע אצל האדריכל הידוע ביותר במקסיקו: Luis Barragán
תרבות
אור וצבע אצל האדריכל הידוע ביותר במקסיקו: Luis Barragán
  הבית והסטודיו של האדריכל הידוע ביותר במקסיקו: Casa Luis Barragán בית המגורים והסטודיו

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*