כאשר ציור השמן של Luo Zhongli, "אבא", הוצג לראשונה בשנת 1981 בבירת סין, בייג'ין, המבקרים נדהמו מהאמת הגולמית שבה לואו תיאר אדם כפרי פשוט, שתפקידו היה לשמור על בור זבל מקומי בהרי דאבה הנידחים. יצירת האמנות הזו עוררה תגובות עזות בקרב הציבור הסיני ונשארה אחד הציורים הנערצים ביותר מתקופה זו בהיסטוריה של סין. כעת זוכה הציור לגרסה תלת ממדית בצורת פסל ענק.

 

מהפכת התרבות של סין, בשנים 1966-1976, הייתה הניסיון האחרון של המנהיג הקומוניסטי מאו לשמור על כוחה על האומה, שסבלה מבידוד תרבותי וכלכלי וטוטליטריות, זו הייתה אחת התקופות המדכאות והאלימות ביותר בהיסטוריה המודרנית של סין. ב-1968, בניסיון לפזר את ההתקוממויות האלימות של הסטודנטים המיליטנטים הידועים בשם המשמר האדום, הכריז מאו שעל הנוער של ערי סין לעבור לכפר כדי לקבל חינוך מחדש על ידי האיכרים הכפריים. ג’ונגלי, לאחר שסיים את לימודי האמנות שלו, היה אחד ממיליונים שהושפעו ממדיניות זו. הוא חי במשך עשר שנים באזור הר דאבה הכפרי על הגבול בין מחוזות סצ’ואן ושאנשי, שם נתקל באדם, שלימים יהפוך לנושא הציור המהולל ביותר שלו.

 

 

 

אחת מהסקיצות לציור השמן

 

בציורי התעמולה הסינים, הוצגה התדמית האידיאלית של האיכר, שתואר כשמח, חזק ובריא, האיכרים הלבושים היטב עובדים יחד בשמחה בכפר המכיל מכונות חקלאיות חדישות, פנס רחוב וטלפון, כולם סמלים של מדינה עשירה ומתקדמת טכנולוגית. במציאות הקשה סבלו התושבים הכפריים מעוני ורעב. מהפכת התרבות הגיעה לסיומה עם מותו של מאו בשנת 1976 ומדיניות חדשה פתחה את כלכלת סין לשאר העולם בשנת 1978. ציור השמן בקנה מידה גדול של לואו, משנת 1980, מייצג את המגמה המחודשת. לואו נפרד מהתיאורים המסורתיים של חיי איכרים אידיליים, מציע תיאור נוקב ופוטוריאליסטי של אדם כפרי, פניו מעוותים והעיניים עייפות. ציפורניו מטונפות, זיעה נוטפת מהמצח, מצחו ומהאף, אצבע אחת עטופה בתחבושת דקה וקערת התה שהוא מחזיק סדוקה. הוא בוהה ישר בצופה, פוזל באור השמש הקשה. הצגה זו בקנה מידה אמנותי כה גדול (גודל של כ-215 על 150 ס”מ), הייתה מהפכנית. היא הייתה שמורה למכובדים רבי עוצמה וקיסרים, אך כאן הוא הציג לראווה חקלאי פשוט ונתן לו כבוד. זהו מבטו מעורר החמלה ויראת כבוד למיליונים כמוהו, שנתנו כל כך הרבה מחייהם ובריאותם בניסיון להגשים את החלומות האוטופיים של מאו.
הציור אפילו מזכיר את הדיוקן הסיני המפורסם ביותר באותה תקופה: דיוקנו של מאו טסה-טונג מאת האמן וואנג גוודונג, התלוי מעל שער טיאננמן הצופה על כיכר טיאננמן בבייג’ינג. חלק מהצופים כל כך התרגש מהציור, שהם אפילו הציעו שהוא יחליף את דיוקנו של מאו.

 

Luo Zhongli והציור שלו אבא”

 

אתם עשויים לתהות, האם הציור לא עשוי אולי להתפס כבקורת על החיים בסין ובכן, בתוך הקומפוזיציה ניראה עט כדורי המונח מאחורי אוזנו השמאלית של האיכר. לתערוכה שבה הוצגה עבודה זו לראשונה הייתה לה אג’נדה פוליטית לקידום היבטים חיוביים של החברה הסינית. בהקשר זה התעקש יו”ר אגודת האמנים של סצ’ואן, לי שאויאן, שלואו יוסיף את העט הכדורי לקומפוזיציה מחשש שלא יתקבל לתערוכה בלעדיו. העט היה מרכזי בביטוי שהאיכר הזה היה מודרני ומשכיל, מייצג את עתידה מלא התקווה של סין, במקום להיראות כהתקפה ישירה על מדיניות המפלגה הקומוניסטית הסינית, שהמשיכה להחזיק בשלטון לאחר מותו של מאו ונותרה בשלטון עד היום.
לאחרונה הופיעה גרסה של הציור בפסל ענק, במכון לאמנויות יפות של סצ’ואן בצ’ונגצ’ינג. גובהו שבעה מטרים ורוחבו חמישה מטרים. לקח אחת עשרה שנים להשלמתו. הוא מתרגם את המרקמים המפורטים ואת העומק הרגשי של ציור השמן המקורי לצורה תלת מימדית ומאפשר לצופים לעסוק ביצירה בצורה חדשה ודינמית.
משנות ה-90, העבירה המדינה את התמקדותה מהכפר אל הערים הגדולות ומיליונים של כפריים נאלצו לעבור אליהן כדי לשרוד.

 

 

 

 

 

 

Daba Mountains in Chongqing (Photo provided to iChongqing)

לכל הכתבות בקטגוריית אמנות
+כתבות מומלצות
נברשת מ-28,000 ביצים בביתן האקספו באוסקה יפן
תרבות
נברשת מ-28,000 ביצים בביתן האקספו באוסקה יפן
  ה-Food Mart ממוקם בתוך בקתת קש שתוכננה על ידי האדריכל Kengo Kuma ואתר
סיפור מהטבע, מאת Laivi Põder
תרבות
סיפור מהטבע, מאת Laivi Põder
אני משתמשת בעיקר במדיה הדיגיטלית לעבודה שלי. העבודה שלי תמיד מתחילה ברקע ואז אני
מסעה של ציירת בין נופים, עונות ואנשים בעולם
תרבות
מסעה של ציירת בין נופים, עונות ואנשים בעולם
יצירותיה לא סוקרות מונומנטים תיירותים אינסטגרמים, אלא בוחנות את הנופים, העונות והקהילות של קוריאה

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.