"העבודה עם זכוכית לימדה אותי שיעור רב עוצמה לחיים: אפילו רסיסים מרוסקים ניתן לאסוף ולהפוך למשהו חדש ויפה", אומרת אמנית הזכוכית פאני פינקלמן, שלאחר שנים רבות כאדריכלית ומתכננת ערים, גילתה תשוקה עמוקה ליצירה עם זכוכית. מה שהתחיל כתחביב הפך לדרך חיים. היצירות האחרונות שלה כוללות טכניקות חדשניות שפותחו באמצעות אינספור ניסויים בכבשן והן משקפות את החתימה האמנותית שלה. כל עבודה שלה, נותנת לך משהו ייחודי באמת, מלא בסיפור וברוח שמאחוריו. היא מזמינה אותך לחקור את המדיום המדהים הזה איתה ולשתף את היופי שיכול לצוץ מחתיכת חול פשוטה.

אהבה לא מושלמת

 

לאחר קריירה כאדריכלית ומתכננת ערים, פאני פינקלמן גילתה תשוקה עמוקה לעבודה עם זכוכית. המסע שלה באמנות החל בארגנטינה, בשנת 2001, כשהתמזל מזלה לפגוש וללמוד מכמה מאמני הזכוכית הטובים ביותר בבואנוס איירס.

 

כנפיים

 

“זכוכית היא חומר יוצא דופן: למרות שהיא עשויה ממשהו פשוט כמו חול (סיליקה), הרבגוניות שלה מציעה אינסוף אפשרויות לביטוי אמנותי. זה יכול להיות שקוף או תוסס, שובב עם אור והשתקפויות ואפילו גמיש באופן מפתיע. חקר ושיפור התכונות הייחודיות הללו כבש אותי מאז” היא מספרת.
היא אוהבת להתנסות בטכניקות שונות כדי ליצור יצירות מיוחדות במינן. כל פרויקט הוא מסע מלא בגילוי ויצירתיות, בין אם היא יוצרת אמנות למכירה, עובדת על יצירות מותאמות אישית, או מנחה סדנאות בסטודיו שלה ובאינטרנט, המשימה שלה היא לחלוק את הקסם של הזכוכית עם אחרים.
“עבורי, היצירה הזו באה לייצג את החגיגה המושלמת של חוסר השלמות. היא נוצרת, אחר כך מתנפצת, מעובדת מחדש בכבשן אינספור פעמים. עד שיום אחד, זה מתקיים: שלמות, לא בסימטריה ללא רבב, אלא ביופי שנולד מהחיבוק חוסר השלמות. יצירה עוצרת נשימה שעוצבה בסבלנות, התמדה ואהבה למסע השינוי”, היא אומרת.

 

 

במשך כמעט עשור, עד 2010, היא שקעה בלמידה מתמדת, תוך שכלול טכניקות היתוך זכוכית בסיסיות ומתקדמות. עם עלייתה לישראל המשיכה פאני לפתח את אמנותה כאמנית אוטודידקטית. לדברי פאני, העבודה עם זכוכית לימדה אותה איך להפוך משהו יפה וחדש מרסיסים מרוסקים, מה שלימד אותה שיעור לחיים.
“היצירה הזו מזכירה לי את הכנפיים של ציפור יפהפייה, רק מתחילה את טיסתה לעבר האינסופי. הוא נוצר באמצעות זכוכית צבעונית מיוחדת, מועשרת באבקות זכוכית בספקטרום של גוונים. באמצעות תוספות מרובות ושריפות בכבשן, תהליך זהיר זה הביא את צורתו האלגנטית ותחושת קלילות בולטת”, היא אומרת.
במשך כמעט עשור, עד 2010, שקעה פאני בלמידה מתמדת, תוך שכלול טכניקות היתוך זכוכית בסיסיות ומתקדמות. באמצעות שיעורים מקוונים וניסויים, פאני שיכללה את הטכניקה שלה והוסיפה סגנון ייחודי ליצירותיה. עם הזמן, היא החלה להציג את עבודותיה, חולקת את החזון האמנותי שלה כדי ללמד אחרים.
“עבודה עם זכוכית היא גם שיעור עמוק על החיים. בהתחלה, בכל פעם שיצירה נשברה – וזה קורה יותר ממה שהיית רוצה – התגברתי על תסכול ועצב על האובדן. עם זאת, עם הזמן למדתי שכל פרידה היא הזדמנות לחדש את עצמך, תזכורת לשחרר ולהיות מסוגל להפוך את מה שנראה אבוד למשהו חדש וטוב יותר”.
פאני רואה בכל פרידה הזדמנות לחדש את עצמה וליצור משהו חדש ודוגלת בטכניקת איחוי זכוכית. הרבגוניות של הזכוכית מציעה אינסוף אפשרויות לביטוי אמנותי. פאני מאמינה בבנייה מחדש מחתיכות שבורות ולהתחזק כמו עוף החול.

 

קומפוזיציה עם מראות

 

הרכב עם תוספת של מראות, מתכות על סיבי יוטה: “הרכב זה התחיל כמסגרת זכוכית פשוטה שיצרתי עבור מראה בחדר האמבטיה. כשהמראה נשברה, הבנתי שלפריים מגיע סיכוי טוב יותר. בשילוב שאריות המראה, המסגרת וחומרים נוספים, הפכתי אותה ליצירה הייחודית הזו, שזכתה מאז למקום של כבוד בסטודיו שלי”.

 

אניגמה

 

קרמיקה וזכוכית מותכת עם שיבוצי זכוכית על תומך ברזל: “הפסל הזה מייצג שילוב של המסע הקודם שלי כקרמית והתשוקה הנוכחית שלי לזכוכית. החלק התחתון הקרמי חיכה לרגע שלו להפוך לחלק מיצירה גדולה יותר. לאחר ניסוי עם אינספור חלקי זכוכית עליונים בכבשן, עיצוב זה בלט כמנצח הברור. זמן קצר לאחר מכן, נתקלתי בבסיס הברזל הזה שחיבר בצורה חלקה את האלמנטים יחד והפך את היצירה למגובשת”.
היתוך זכוכית הוא אחת מכמה טכניקות אמנותיות המבצעות מניפולציות על זכוכית במצבה הקר, ולאחר מכן מתיך אותה בטמפרטורות גבוהות בתנור מיוחד הנקרא כבשן. טכניקה זו מאפשרת ליצור יצירות דקורטיביות, פונקציונליות או פיסוליות על ידי שילוב של שכבות, טקסטורות וצבעים שונים של זכוכית, המומסים ומיוצקים כדי להוליד עיצובים ייחודיים. לאחר התנסות עם אינספור זכוכית בכבשן, היא נתקלה בבסיס הברזל הזה שקשר בצורה חלקה את האלמנטים יחד והפך את היצירה למגובשת ומאוזנת.

 

מדבר פורח

 

“הפסל המיניאטורי הזה נוצר באמצעות תהליך קפדני, רב-שלבי שפותח על ידי. זה מתחיל עם יצירת יריעת זכוכית באמצעות אבקת זכוכית בלבד, אשר לאחר מכן נכנס לכבשן כדי להתמצק. לאחר מכן מורחים אבקות נוספות ליצירת מעברי צבע עדינים וצורות מורכבות, כאשר כל שכבה מתמזגת באמצעות שריפות חוזרות ונשנות. בשלב הסופי מעצבים את הזכוכית במהלך אחרון ולאחר מכן זה מורכב על התמיכה”.
פאני נהנית לעצב ולחקור על ידי מיזוג טכניקות וחומרים שונים ליצירת אפקטים שובי לב על היצירות שלה. מכאן שכל פרויקט הוא מסע מרתק מלא בגילויים ויצירתיות.
תבליט זה נוצר בטכניקה ייחודית הכוללת יצירת תבניות עמידות בטמפרטורה גבוהה המגדירים את הצורות הרצויות. התבניות פועלות כשליליות, ומאפשרות לזכוכית המרוככת להתגבש במהלך השריפה בכבשן. החלקים מחוממים ולאחר שהתקררו, הם מלוטשים ומעודנים בקפידה כדי להשיג את המראה הסופי, ללא רבב.
במהלך השנים, פאני יצרה ושכללה טכניקות חדשות, מיישמת אותן בנפרד או בשילובן, כדי למקסם את האיכויות הטבועות בזכוכית: השקיפות והאטימות שלה, השבריריות והחוזק, הצבעים וההשתקפויות שלה. גישה זו אפשרה לה להעניק חיים ליצירות ייחודיות הבולטות במקוריות וביופי שלהן, שהפכו לסימן ההיכר שלה כאמנית.

 

הֲבָנָה

 

יצירת האמנות הזו נוצרה בצורה מהורהרת כדי לשקף את המורכבות העמוקה של ההבנה האנושית. שכבות זכוכית היו מסודרות במדויק, כל אחת תרמה לצורה ההרמונית שנוצרה. לפני השריפה בכבשן, הוחל אמייל בטמפרטורה גבוהה, כדי לשפר את המרקמים והפרטים התוססים של היצירה. בסיס עץ מנוגד משלים את הזכוכית בצבעה העשיר, האטימות והמרקם הטבעי ויוצר משחק גומלין המעורר את הטבע הרב-גוני של המחשבה והתפיסה האנושית.

 

עבודת קיר

 

יצירה זו היא חלק ממתקן קיר שנוצר לפתיחת חנות בתל אביב. הטכניקה המופעלת היא מיזוג חדשני של יריעות זכוכית, אבקות זכוכית ואמייל וכתוצאה מכך נוצרה יצירה ייחודית. יצירת האמנות היא קלה אך עם זאת חדורה בתחושת חיוניות ותנועה ובכך נוצרת משחק דינמי, משתנה ללא הרף של אור וגוונים, המכניסים אנרגיה וחיים לחלל.
חיבור השברים והקניית צורה חדשה הביאו את פאני לגלות שבפירוק להרכבה מחדש, נפתחות דלתות ליצירות נפלאות. כשהיה לה פטיש ביד, היא החלה להעניק חיים לחתיכות וזיכתה אותן כ”פטיש וכבשן”. אז היא למדה שבחיים כמו בזכוכית, אנחנו תמיד יכולים לבנות את עצמנו מחדש ולצאת משופרים, אפילו מהשברים הכואבים ביותר.
יצירת אמנות קורנת באמת המשלבת בצורה הרמונית את היופי העדין של זכוכית מותכת עם חוזק של בסיס ברזל. האיזון הזה של נועזות ועדינות חוגג את החיוניות והיופי של הטבע, מה שהופך אותו למרכז תוסס בכל חלל שהוא מעטר.

 

מעגל שמש

 

פאני הציגה את יצירותיה במקומות רבים, ותמיד עוררה עניין והצלחה רבה. יצירות הזכוכית שלה נמצאות בפריז, בואנוס איירס, ירושלים ותל אביב, והשנה ב-AQUA ארט מיאמי הנודע, המייצגת את ארגנטינה, וגם בספקטרום/ארט באזל. בהמשך השנה הבאה תציג האמנית את עבודותיה בתערוכות בניו יורק ובתל אביב.

 

ורידים

 

כלי זה התחיל כאבקות טהורות, שנמסות בכבשן, דיממו כמו ורידים פתוחים זה לתוך זה – התמזגו לכדי שלם מאוחד ובו זמנית חוצבים את גבולותיהם כישויות נפרדות.

לאתר של אמנית הזכוכית פאני פינקלמן
פייסבוק
אינסטגרם
טל. 7152 776 54 972+

 

פס דקורטיבי בזכוכית אמנותית

 

שידרוג רהיטים בתוספת זכוכית אמנותית

לכל הכתבות בקטגוריית אמנות
+כתבות מומלצות
האמן היפני שמפסל אנשים ישנוניים
אמנות
האמן היפני שמפסל אנשים ישנוניים
                           
המאיירת שמילאה את קירות ביתה בציורי פרחים
אמנות
המאיירת שמילאה את קירות ביתה בציורי פרחים
  במשך חודשיים, עם מכחול ביד, היא הקדישה את זמנה לציור על הקירות כדי
המנדלות הפרחוניות של אמנית הטבע, משרות רוגע
אמנות
המנדלות הפרחוניות של אמנית הטבע, משרות רוגע
  קליין למעשה יוצרת את עיגולי הפרחים שלה למצב טקסי של מדיטציה, מסדרת עלי

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*