תארו לעצמכם שהפרויקט שלכם נחשף ל-150 אלף אנשים ביום אחד ול-5 מיליון אנשים תוך חודש, בכל העולם. אתר האדריכלות הפופולארי ברשת מאפשר לאדריכלים במה לעבודותיהם, מבלי שיתערב בתכניהן. ראיון מיוחד של מגזין d+a עם מייסדי האתר
עם 5 מיליון כניסות של גולשים בכל חודש מכל רחבי העולם, ArchDaily נחשב כאתר האינטרנט לאדריכלות הפופולרי ביותר כיום. כמו סייסמוגרף רגיש וחד עין, הוא מזהה מיד כל התרחשות אדריכלית ראויה שצצה אי שם בעולם וצד אותו לחשיפה באתר. שם הוא מוצג ללא כחל וסרק, כמו רשימת התפקדות צבאית קצרה ועניינית – שם הפרויקט, מיקום, נתונים יבשים, תמונות, תכניות. מעבר לבחירה להציג עבודה כזו או אחרת, האתר אינו מנתח או כותב על הפרויקטים המתפקדים אצלו, אלא נותן לאדריכל במה להציג את עבודתו במילותיו הוא.
למרות שעם הצלחה לא מתווכחים, מה הופך אותו אם כך לכה פופולרי? “ההצגה הבסיסית של הבניינים כמו שהם קיימים, כפי שמציג האתר בלי כל התמונות המבריקות, זה נהדר. אני לא רוצה לנקוב בשמות כל מגזיני הכרומו, אבל עייפתי מהם”, אומר חוקר האדריכלות הנודע PRESTON SCOTT COHEN, מאוניברסיטת הרוורד. “מה שמלהיב באתר זה הירידה שלו לפרטים, התכניות והחתכים, שדרכם אתה יכול לרדת לעומקו של התכנון”, אומר האדריכל STEVEN HOLL. בעוד האתר עצמו יכול להעניק מבט רחב וחתך מייצג של העשייה בתחום בעולם כיום, הרי הראיון עם מייסדי האתר, האדריכלים דוד עשהאל ודוד בזולטו מצ’ילה, יכול לספק תובנה כלשהי על תחומי העניין המקצועיים של הקהילה האדריכלית ברחבי העולם, העדפותיהם ומה מקומו של האינטרנט בתוך כל זה.
מי עומד מאחורי האתר ARCHDAILY? ספרו לנו מעט עליכם
ArchDaily נוסד בשנת 2008 על-ידי דוד עשהאל ודוד בזולטו, המייסדים של PLATAFORMA ARQUITECTURA. הצוות שלנו מונה כרגע כ-20 אנשים במשרד (אדריכלים, מפתחים, עיתונאים) וכ-20 משתתפים מרחבי העולם. לחברתנו קוראים PLATAFORMA NETWORKS.
כיצד התפתח האתר? ספרו לנו על ימיו הראשונים ועל חזונכם.
התחלנו עם הפרויקט כי ראינו בעיית איזון בין הנעשה בתחום האדריכלות ובין פרסומו בעולם, במיוחד במרכזים הגדולים (ניו יורק, לונדון, מילנו). הכרנו אדריכלים צעירים מוכשרים ביותר שלא כתבו עליהם. החלטנו לחבר בין כל האנשים האלה, בעזרת עבודותיהם באתר שלנו, ולתת להם הזדמנות, על-ידי חיבור גלובלי של אדריכלים – וזה עבד! בזמן קצר מקור אינפורמציה לאלפי אדריכלים ולפרסומים של אדריכלים. האדריכלים הצעירים החלו לקבל הזדמנויות שלא יכלו להגיע אליהן קודם. זה הוכיח לנו כי עלינו על הדרך הנכונה, וזו הייתה תחילת הדרך. בדרך פגשנו המון אדריכלים וראיינו אותם כדי לחשוף את המגוון. ראיינו לדוגמה את RENZO PIANO, STANLEY SAITOWITZ, PETR EISENMAN, STEVEN HOLL, PRESTON SCOTT COHEN, דיקני מכללות נחשבות, נשיאים ש ה- AIA, ואדריכלים צעירים ממזרח אירופה, צ’ילה, קולומביה ועוד. אדריכלים מכל תחום: בעלי משרדים, מחברות גדולות, מהאקדמיה, אדריכלים ניסויים, בממשל, בארגונים מקצועיים, עורכים, אוצרים…
הווידאו המצורף מתאר את פעילותנו. זהו משרד צעיר שפגשתי בקיטו בשנה שעברה (יש כתוביות תרגום לאנגלית, צריך להקיש CC בנגן של היוטיוב).
מה הקריטריונים שלכם לפרסום עבודות? האם יש לכם אג’נדה ספציפית?
אנו חושבים שהחלפת אינפורמציה היא חיונית במקצוע הזה, אדריכלות נלמדת כשרואים מה אחרים עשו. צעירים מעבדים, לומדים ולוקחים מה שהם רוצים מתוך זה. אם הם נחשפים רק לאספקט אחד של אדריכלות, הם מתחילים ללמוד ארכיטקטורה במטרה אחת – לעצב בית חוף מדהים לכריכה של מגזין. וזהו רק 1% מהתוצרת האדריכלית. יש לנו אחריות להראות אספקטים נרחבים של אדריכלות. יש עבודות שלמגזין בוטיק אולי ייראו “מכוערות”, אך יש להן אספקטים חיוביים שניתן ללמוד מהם. מפרטי בניין, מדרך הבניה, מתפקיד האדריכל והלקוח, המבנה, התקציב. כל פרוייקט שאנו בוחרים מלמד אותנו לפחות שיעור אחד.
אתם מגדירים עצמכם האתר האדריכלי הפופולרי בעולם. האם תוכלו לשלוח לנו מספרים, כגון כמה עבודות אתם מקבלים מדי יום? כמה כניסות יש וכמה נכנסים? מנין נשלחות אליכם מרבית העבודות?
הכי חשוב לדעת את מספר הכניסות: כ- 5 מיליון מדי חודש, באופן מפוזר מכל העולם.
האם אתם מבקשים עבודות או מחכים שהן תשלחנה אליכם?
אנו מחפשים עבודות חדשות ללא הרף. אנו מדברים עם אדריכלים ברשת שלנו, אנו מבקשים המלצות ואנו נוסעים הרבה.
המסה הגדולה של העבודות הנשלחות אליכם מתפרסמות הן מייצגות של התחום בעולם – אלו מאפיינים וטרנדים אתם רואים בארכיטקטורה בשנים האחרונות? מה השתנה משך השנים? מה דעתכם האישית על אדריכלות עכשווית?
אני חושב שאדריכלות בימינו מתקדמת מהר מאוד, ופריצות דרך מתרחשות במקומות מרוחקים מן המרכזים הרגילים. לאדריכלים יש יותר אינפורמציה והם אינם חוששים לנסות ולהתמודד עם אותן סוגיות, כמו התנועה המודרנית בתקופה שאחרי מלחמת העולם ה-2. יותר מאשר טרנד במושגי עיצוב, אני חושב כי זהו שדרוג בדרך שאדריכל תורם לחברה העכשווית. אני רואה כי האדריכלות מתקרבת כעת לצרכים של צרכניה.
לאיזו עבודה יש מספר הכניסות הגדול ביותר ולחשיפה הרבה ביותר, עד ליום זה?
טוב, כל פרויקט מקבל הרבה חשיפה. ביום טיפוסי עבודה נצפית ע”י 150,000 איש, ויכולה לקבל אלף תגובות ברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר וכו’) הקטגוריה עם הכניסות הרבות ביותר באתר היא בניינים נבחרים, כמובן (120 מיליון צפיות מאז שהתחלנו).
איזה אדריכל ואלו בניינים הם החביבים עליך?
אני אוהב את גישתו של BJARKE INGELS לתמצית הבעיה בבניין, REM KOOLHAAS עדיין מעיף לי את המוח. STEVEN HOLL מפתיע אותי בכל פרוייקט חדש שלו, ואני חושב שהוא מצליח לתרגם את צרכי החברה העכשווית בבנייניו, משנה דברים מכפי הכרנו אותם קודם. אחד הבניינים החביבים עלי הוא ביה”ס לארכיטקטורה באוניברסיטת סאו פאולו (FAU USP) של JOAO BATISTA VILANOVA ARTIGAS .
אלו מגזינים אתה קורא עמ”נ להתעדכן?
WIRED ו- FAST COMPANY
מה אתה חושב שצופן העתיד לעיתונות האדריכלות והעיצוב המודפסת לעומת האינטרנט?
כמו בכל עיתונות מודפסת, עומד בפניהם אתגר גדול בעידן האינטרנט. אך כבני אדם יש לנו רצון לאסוף אינפורמציה באופן פיזי, ומהדורות המודפסות באיכות אמנותית נותנת ערך מוסף.
איזהו האתר האהוב עליך?
TECHCRUNCH (אתר אינטרנט וטכנולוגיה הנחשב לפופולארי בעולם. א.פ.)
איזו השפעה הייתה לאינטרנט על עולם הארכיטקטורה? האם אתה חושב שזה תורם לאדריכלות דיגיטלית? האם אתה סבור כי זה תורם לאדריכלות ירוקה?
אני חושב כי אנו תורמים להתקדמות האדריכלות במספר דרכים. תחלופת המידע מאפשרת לאדריכלים ללמוד מאחרים מהר, ולראות איך דברים נעשים בהצלחה. זה מקדם את הדברים מהר, כי לא צריך להמציא בכל פעם את הגלגל מחדש, אלא להשתמש בפתרון שהוכחה יעילותו. לאדריכלים יש האתגר לחדש. צעירים מאמצים מהר את זה, ועתה, משרד קטן של שני אדריכלים צעירים יכולים להתחרות מן המשרד בבית עם חברות ענק, ובאותה הרמה.
האם יש קשר, לדעתך, בין אדריכלות לחברה באתר שלך?
גילינו משהו מאוד מעניין, כי הצבת ArchDaily כמוקד האדריכלות באינטרנט, משכה המוני אנשים שהם חובבי אדריכלות או שהם מחפשים אדריכלים, וגם הם נחשפים לזן החדש הזה של אדריכלים צעירים. מי שרוצה לבנות בית או לשכור אדריכל – מחפש במגזינים לעיצוב הבית ולא בפירסומים אדריכליים, או שהוא ניגש לגוגל ומוצא אותנו.
ודאי כבר נשאלת, אך האם אתם שוקלים להעלות ביקורת אדריכלות באתרכם?
אני חושב כי הבחירה לפרסם היא הביקורת שלנו ואז הקהילה שלנו היא המבקר. גם אנשים רגילים (שאינם אדריכלים), ואפילו דיירי בניין. אנו מעלים נושאים לדיון במאמרי המערכת שלנו, אך אני חושב כי ביקורת צריכה להתחיל מתוך הקהילה. דברתי על כך עם RENZO PIANO לפני מספר שבועות. פעם, ניתן היה רק למבקר אדריכלות לתת ביקורת (והוא בד”כ מונה ע”י עורך). אתה קראת, והיית חייב להסכים. או שיכולת לחכות שהבניין יפתח לציבור הרחב. עם כמות האינפורמציה הגלויה לכל בימינו, על כל פרויקט, אפשר שתהיה לאנשים דעה מוצקה, המתבססת על ידע, אפילו לפני שהבניין נפתח לקהל. זה מאתגר את האדריכל. יש לו אחריות להגיש בניין שאמור לשפר חיי אנשים, אבל עכשיו יש לו הזדמנות להקשיב. לא ללכת בעקבות דברי האנשים – אך יש לו יותר מידע נכנס (אינפוט). מי היה יכול לתת משוב ל- MIES? חבריו, עמיתיו ואולי מישהו שנסע למשרד שלו כדי לדבר עימו… עכשיו אדריכלים מקבלים הרבה משוב, לא רק מעמיתים.
מה אתה יודע על אדריכלות ישראלית?
אני מכיר מספר עבודות מהשנים האחרונות, מעיצובי פנים קטנים ועד לפרויקטים בסדרי גודל גדולים של אדריכלים כגון חיוטין אדריכלים, SO אדריכלות, מייזליץ כסיף אדריכלים ופרויקטים חדשים של ספדיה ו- PRESTON SCOTT COHEN. אני חושב כי יש שילוב טוב בין בין המסורתי לעדכני, ואיזון שני הדברים במדינה עם כבוד רב למסורת הוא אתגר. שותפי דוד עשהאל, בנסיעתו לאחרונה לישראל, היה בבי”ס לאדריכלות בירושלים, דבר שאנו עושים בביקורנו בכל עיר. הוא ראה סטודנטים עובדים על מחשבים ושאל אותם אם הם מכירים את ARCHDAILY. הם אמרו: “ודאי, ברור! למה אתה שואל? מכירים את האתר גם בארצך?” אז הבנו ש- ARCHDAILY מגיע לכל מקום.