מרכז העשרה למחוננים ומצטיינים, נבנה בכניסה הדרומית לראשל”צ. מיקום המבנה בפינת רחובות בכניסה לעיר, איפשר כמה כניסות במפלסים שונים. במפלס הכניסה הורחבה החצר המשמשת למתקני פיזיקה כבדים, כחלק ממוזיאון פתוח. הפרויקט תוכנן כ”מבנה מתפרץ” בעל “קצוות פתוחים”, משקף את אופיו ומאווי המשתמשים בו, המבקשים חיפושי דרך. “תיבות מלבניות” שונות בצבע וצורה מונחות רנדומלית, דוגמת קונגלומרט גבישי מהטבע. התנועה בתוך המבנה ואליו אקראית ומתפתחת, בהתאמה לסקרנות המתבקשת ו”לחיפושי הדרך” באופי למידתם. התיבות מונחות זו על זו באורכים משתנים ולכוונים שונים, מאפשרות מרפסות לימוד דוגמת אסטרונומיה ופיזיקה, כהמשך ללמידה בכתלי המבנה. המוצגים מתחלפים במקומותיהם ומפוזרים במעברי המבנה ובאולמיו, בחצרות הנלוות ובמעבדות הסגורות.
מעטפת המבנה מחופה בחזיתות בפחי אלומיניום צבעוניים המכונים “ליינרים”, שהן יחידות פחי אלומיניום מכופפות בקצותיהן לשם חיזוקן, וננעלות האחת ברעותה. הואיל ויחידות ה”ליינרים” לא אטומות הרמטית ורעיון הקופסתיות נשמר בחומר ובצבע – נדרשה השלמת הגגות בשיטת ה”פלזונל”, המאפשרת אטימות מלאה בנעילה חשמלית. העמדת התיבות אחת על השנייה, הצריכה ריכוז קונסטרוקטיבי בנקודות ההשענה, כמו גם העברה אנכית של יחידות חשמל, מיזוג אויר, מעליות ועוד.
התוכנית הארצית, כמו גם העירונית, מדגישה שינוי בהגדרת אוכלוסיית היעד המקבלת טיפוח ייחודי במסגרת המרכז למחוננים, המהווים 3% מאוכלוסיית התלמידים, ולמצוינים המהווים 8% בהתאמה. בנוסף לתלמידי מרכז רון במתכונתו המוכרת, תגענה כיתות רבות מרחבי העיר ללימוד והעשרה במדעים. כך שלא יהיה צורך לצאת עם התלמידים מחוץ לתחומי העיר לצורך זה.
המרכז מאכלס 1,000 תלמידים מחוננים מכיתות ג’– ט’ מהעיר וסביבתה, הבאים ליום לימודים מרוכז מדי שבוע. בשעות אחה”צ והערב מתקיימים במבנה קורסים לילדים וסדנאות למבוגרים. הדגם הנוכחי של המרכז, ייחודי בין כל מרכזי המחוננים, באולם הדגמים שבו, בכמות המוצגים הממחישים באופן מעשי חוקי יסוד במדע. מבנה זה יתן מענה ללימוד מדע מילדי גן חובה ועד לחטיבה עליונה, לכל אוכלוסיית התלמידים, ויהוה עוגן משיכה לציבור תלמידים רחב, יקרב ויחשוף את בני הנוער לקשת רחבה של נושאים שאינם נלמדים בבית הספר, בעזרת מוצגים פעלתניים בתחומי המדע והטכנולוגיה. יפתח לילדים צוהר אל עולם המדע, יעורר עניין וחשיבה מדעית, יגביר את הסקרנות והדמיון, יבהיר בעיות מטרידות בתחום המדע, יקנה מושגי יסוד בתחומים אלה, ויגרום לצבירת ידע תוך הנאה ומשחק.
אדריכלות – דוד נופר
אדריכל אחראי – אמיל מיטראה
קונסטרוקציה – יעקב לבני
ניהול ופיקוח אלכס אלפרוב – פרו-שיא