מאז שנות ה-60, James Turrell, האמן האמריקאי בן ה-75 שחוקר פסיכולוגיה חזותית, היה מקובע באור ובכל הדרכים שבהן הוא יכול לתמרן אותו במרחב ובצבע. אבל הכוח בעבודתו של טורל, לרוב מיצבים בקנה מידה גדול, הוא שהכול תלוי בך, הצופה. "העבודה שלי היא לא כל כך על הראייה שלי, אלא על הראייה שלך. אין אף אחד בינך לבין החוויה שלך", אומר מתזמר האור האגדי, שאת מיצביו הקבועים תוכלו למצוא ב-29 מדינות.

הקנבס עליו יוצר טורל את עבודותיו, הם השמיים והאור הטהור שלהם. האמן ידוע בעיקר בזכות ה-Skyspaces שלו, החדרים הפתוחים לשמיים דרך צוהר בתקרה, אשר משמשים מקומות להרהור ומדיטציה. הוא מציב אותן באזורים יוצאי דופן בעולם, מהאזור הכפרי של יפן ועד למפעל מזרונים לשעבר בפיטסבורג.
במוזיאון ג’יימס טורל בקולומה, ארגנטינה, יש למשל אינסוף אולמות צבעוניים, בלי שום דבר על הקירות, בלי פסלים, רק אור  – “מנהרת זמן” בת תשעה חדרים המוקדשת כולה ליצירותיו של טורל. בחצר, יצירתו, Unseen Blue – מצפה כוכבים, או חדר, עם צוהר בתקרה פתוח לשמים. יש לחוות אותו במהלך עלות השחר או השקיעה.
בגנים הבוטניים השופעים של קוליאקן בסינאלואה, מקסיקו, לחלל השמיים שהציב שם, יש צורה אליפטית ייחודית אשר במבט מלמעלה דומה לצורת עין, מוקפת ביותר מ-1,600 מיני צמחים.
עבודה נוספת שלו ממוקמת בוילה יוונית פרטית, עם בריכה פרטית מחוממת ומרחב שמיים של ג’יימס טורל. אתר נופש בראש הגבעה של אמנזואה בחצי האי פלופונס של יוון, שם ניצב סקיי פליין, המיצב הקבוע הראשון של ג’יימס טורל בים התיכון.  עבודה נוספת, בסנטוריום אלפיני לשעבר בכפר שוויצרי מסורתי, מלון שהפך להיכל אמנות כיום, מציע אוסף מרשים של אמנות עכשווית, כולל ציורים, פיסול, תערוכות קבועות ו”סופי שבוע לאמנות”. אבל מרחב השמיים של טורל Piz Utèr (2005) הוא מה שבאמת מושך את חובבי האמנות לאחוזה דמויית טירה זו.
עבודה נוספת, בכפר אנגלי נידח מוקף ביערות עבותים, טובל לגמרי בטבע – ובמופע אור של ג’יימס טורל. בפיטסבורג, במפעל המזרנים, חלל אמנות המציג 17 עבודות של טורל. פארק הפסלים של אקברגפארקן, אוסלו, מחזיק שתיים מעבודותיו.
למרות שקשה לתאר במילים איך זה להיות שקוע בעולם האור של ג’יימס טורל, צופים מספרים שזה טרנספורמטיבי כמו חוויה דתית.

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
תצפית Westerpunt בתכנון סטודיו MOTO
עיצוב פנים מהעולם
תצפית Westerpunt בתכנון סטודיו MOTO
              דה פאן De Panne, בלגיה אדריכלים: סטודיו
יוני אלטר מציע בלונדון: “כל מה שאתה זקוק לו הוא אהבה”
עיצוב פנים מהעולם
יוני אלטר מציע בלונדון: “כל מה שאתה זקוק לו הוא אהבה”
  לעוברים ושבים בככר ההומה, היצירה נראית במבט ראשון, כמו קו אדום ומתפתל, אך
מפגש עם אדריכל רון שפיגל
עיצוב פנים מהעולם
מפגש עם אדריכל רון שפיגל
  “לצד האדריכלות, העיצוב מפנק וכולל חדר ארונות, חדר רחצה מפנק, חימום תת רצפתי,

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*