בדרום פלורידה, פנטזיות אסקפיסטיות תמיד הינחו את פיתוח הנדל"ן, כך הגיוני שבניין עירייה משנות ה-20 יבנה כהכלאה בין מסגד לארמון ערבי. בשנות ה-20, ביקשו יזמים לשוות לערי פלורידה מראה ים-תיכוני, כיאה לסביבה הטרופית שלה. כך, בית העירייה של Opa Locka בפלורידה, יחד עם שאר בתי העיר, עוצבו בסגנון מורי, של עידן האיסלם בספרד. בית העירייה הוא היחיד ששרד הוריקן שהרס את העיר והמשיך את ייעודו עד לפני עשור.

 

 

במהלך שנות ה-20, מיאמי הפכה לגן עדן למבלים ושוחרי אטרקציות, כמו גם זוגות שהגיעו לירח דבש. היזם George E. Merrick, בנה את המחוז Coral Gables מעוצב בסגנון ים-תיכוני וסיפורי האגדות והפנטזיה הערביים והשקיע בבניית יותר מאלף בתים, בארכיטקטורה ספרדית, לדבריו, היא זו המתאימה לסביבה טרופית כמו פלורידה.
היזם Glenn Curtiss, שבנה אז (1925) את העיירה הקטנה Opa Locka (גרסה מקוצרת של שם המקום הסמינולי Opa-tisha-wocka-locka, שפירושו “אי גדול מכוסה בעצים רבים ובביצות”), בין מיאמי לפורט לודרדייל, החליט בהשראתו לעצב את בתיה בסגנון המורי, של עידן האיסלם בספרד. למרות שסופת הוריקן שהשתוללה ב-1926 הרסה חלק גדול ממיאמי, מיאמי ביץ, וגם חלק גדול מהבניינים שנבנו בסגנון זה בעיירה (והביאה בעקבותיה גם התפוצצות לבועת הנדל”ן בפלורידה, ש”תקעה” את אף היא את תנופת הנדל”ן באזור), עדיין ניתן למצוא כ-20 מהם, כולל תחנת הרכבת ובית העירייה. המבנה עוצב על פי דגם ארמון הקיסר בסיפורי אלף לילה ולילה, עם כיפות, קשתות, חצרות רחבות ידיים עם מזרקת מים וצמחים אקזוטיים, כמו במבצר מזרח תיכוני וניראה כמו מבנה עתיק טיפוסי באנדלוסיה.
בניין העירייה תיפקד עד שנת 2009 ואז העתיקה העירייה את מושבה למבנה בסגנון מערבי ומודרני יותר והמבנה הציורי נינטש והוא ריק כיום.

 

David Rifkind

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתי הערים הים-תיכוניות בפלורידה, משקפות את העניין של הציבור ובהתאמה, של היזמים והאדריכלים, בסגנון המזרח התיכון וצפון אפריקה. גילוי קברו של פרעה תות-אנך-אמון בשנת 1922 עורר גל של בנייה בארכיטקטורה מצרית במערב, במיוחד בעיצוב ארמונות הקולנוע הגדולים ששימשו אוכלוסייה אמריקאית, כדי למצוא פנטזיות אסקפיסטיות. בין הסרטים שהיו שוברי קופות אז, היה “הגנב מבגדד” ו”סיפורי אלף לילה ולילה”, בכיכובו (והפקתו של) דאגלס פיירבנקס בשנת 1924.
שנה לאחר מכן, קרטיס החל לבנות את העיר המבוססת על אותו אוסף סיפורים מתקופת הזהב האיסלמית, בעזרתו של אדריכל ניו יורקי בשם Bernhardt Emil Muller ומתכננת הערים Clinton MacKenzie. רחובות העיר נושאים שמות שנלקחו מהאגדות הערביות, כולל רחוב עלי באבא, שדרת סינבד ורחוב אלדין. השדרה עטורת העצים, שפונה לבית העירייה, נקראת שחרזדה Sharazad.
זה לא רק שלא היה יוצא דופן באותה תקופה, זה היה הטרנד. העיירה הסמוכה, Miami Shores, למשל, נבנתה בסגנון איטלקי, עם תעלה ונציאנית עם גונדולות, במרכז העיר.
קרטיס היה יזם פורץ גבולות, אשר היה חלוץ כלי תעופה, לצד האחים רייט, בנה את אזור מיאמי ספרינגס היוקרתי ואף המציא קרוון, אותו ייצר בעיירה המורית שהקים. הוא המשיך ליזום פרויקטים נדל”ניים גם לאחר השפל בפלורידה, אך נפטר בשנת 1930. עבור האדריכל מולר, זה היה אסון, כי הוא הבין שבלעדי היזם שלו, הוא לעולם לא יגשים את חלומו על עיר בסגנון מיצרי וסיני, כמו גם כפר אנגלי.
הארכיטקטורה המיוחדת של העיר, משכה ומושכת אליה מבקרים רבים והיא שימשה כאתר צילומים למספר סרטי קולנוע. אוכלוסיית העיר כיום היא בעיקרה אפרו-אמריקאית, אשר אף העניקה כבוד לנשיא השחור הראשון במדינה, כאשר רחוב מרכזי בעיק קיבל את השם Barack Obama Avenue ב-17 בפברואר 2009 והיא נושאת את דגל המלחמה לשיוויון זכויות של השחורים בארה”ב.

 

 

 

 

היזם קרטיס

 

 

 

 

 

 

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
נסגר בית הכנסת העתיק ביותר בפלורידה, שנבחר כאחד המבנים הבולטים
מקומות
נסגר בית הכנסת העתיק ביותר בפלורידה, שנבחר כאחד המבנים הבולטים
  המבנה מואר בגופי תאורה מנחושת, הנושאים, כמו המבנה, את חתימתו של האדריכל Kenneth
בית שאדריכל ביקש שירגש משפחה דלת אמצעים
מקומות
בית שאדריכל ביקש שירגש משפחה דלת אמצעים
עבודתו של וראס גודוי אינה מוכרת במיוחד אבל זו עבודה שבהחלט ראוייה להתייחסות מיוחדת.
מודל המגורים הסולארי Heliodome – Cosswiller
מקומות
מודל המגורים הסולארי Heliodome – Cosswiller
לאתר                      

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*