הבטון מהווה פתרון מעשי בבנייה, אבל באופן מפתיע, הוא יכול להניב תוצאות אדריכליות מגוונות ומרשימות. הבטון ניחן ביכולת להיות פרימיטיבי וגם מתקדם טכנולוגית, מאסיבי ומרחף, לשלב בין תכונות של פלדה לאלו של בוץ. אייקונים אדריכליים רבים ועתירי מוניטין, בעולם וגם בארץ, נבנו וניבנים מבטון ואנחנו בחרנו להביא כאן, 3 מההישגים האדריכליים החדשניים והעכשוויים, של אדריכלים, אשר בשיתוף עם חברת אקרשטיין, פיתחו במשותף עבורם פתרונות עיצוביים פורצי דרך בבטון אדריכלי.

ההיסטוריה הארוכה של הבטון האדריכלי, מתחילה עוד בפנתיאון הרומאי ומגיעה עד לה קורבוזיה, Álvaro Siza והרצוג ודה-מירון. גם ישראל עתירה באייקונים אדריכליים מבטון, כמו מלון הילטון ת”א (יעקב רכטר), בית “מבטחים” בזכרון יעקב (יעקב רכטר) ועיר שלימה, שביקשה למתג עצמה כבירת הברוטליזם הישראלי, הלא היא באר שבע.
כידוע, אדריכלות טובה יכולה להגשים עצמה, בעזרת תעשייה תומכת. דוגמא לכך היא חברת אקרשטיין, שמפתחת ומספקת לעולם הבנייה והעיצוב האדריכלי כבר עשרות שנים, פתרונות חדשניים בתחום הבטון האדריכלי, שאיפשרו פריצות דרך אדריכליות בארץ ובעולם. מוצרי חברת אקרשטיין, מציעים אפשרויות עיצוב בלתי מוגבלות, במגוון גימורים, גוונים, טקסטורות וגדלים, המאפשרים לאדריכלים להגשים כל חזון – מיצירות אמנות ועד פרויקטים הנדסיים מורכבים.
כך הפכה אקרשטיין לשותפה ביצירת פרויקטים אדריכליים מרהיבים, החל ממבני ציבור ועד פרויקטים פרטיים ייחודיים, מבנים שהם לא רק פונקציונליים, אלא גם אייקונים אדריכליים המשפיעים על הסביבה והנוף.

 

מסעדת “מלכה” בפלורידה, של השף אייל שני. קימל אשכולות אדריכלים. לבני משרבייה מבטון אדריכלי: אקרשטיין. צילום: עמית גרון

 

פתרונות אקרשטיין בבטון אדריכלי בהתאמה לפרויקטים

מוצרי הבטון האדריכלי בפרויקטים האדריכליים, יוצרו על ידי חברת אקרשטיין בטכנולוגיות מתקדמות, המשולבות עם המכשור והידע המתקדמים ביותר, תוך הקפדה על שימוש בחומרי גלם איכותיים ותהליכי ייצור מוקפדים, המבטיחים מוצר עמיד ואסתטי, שמוכיח את עצמו לאורך זמן, גם בתנאי אקלים קיצוניים, כמו קרבה לים או חשיפה ממושכת לשמש.
מחלקת הבטון האדריכלי של אקרשטיין מציעה מגוון רחב של מוצרים, בהם: חיפויים לחזיתות ומבנים בעובי 3–4 ס”מ. חיפויי UHPC גדולים במיוחד במידות עד 120/240 ס”מ ובעובי 3 ס”מ. קרניזים, קופינגים ופריקסטים בהתאמה אישית. תבניות ייחודיות לייצור אלמנטים בהתאמה לצרכים מיוחדים – בכל צורה או חתך.
החיפויים המיוצרים מבטון האדריכלי של אקרשטיין, מותאמים לשיטות היישום המתקדמות ביותר בארץ ובעולם: קיבוע יבש – באמצעות אביזרי עיגון. קיבוע רטוב – בשיטות בנייה והרכבה מוכרות. הדבקה עם קיבוע מכני – לשילוב חוזק ואסתטיקה. כל מוצרי הבטון כוללים אפשרות לשילוב אביזרי עיגון ישירות בתהליך היציקה, דבר המקל על ההתקנה באתר ומבטיח יציבות מרבית.
אקרשטיין מציעה פתרונות תחזוקה מתקדמים, כולל איטום ייעודי כבר בשלב הייצור, המעניק למוצרי הבטון האדריכלי עמידות משופרת ונראות של בטון רטוב, לצד ניקיון קל ומהיר באתר.
אקרשטיין מעניקה תמיכה מלאה לאדריכלים ומתכננים, עם צוות המומחים שלה, הכולל מהנדסים ואדריכלים, מלווה את המתכננים לאורך כל הדרך – משלב הרעיון ועד ליישום בשטח. החברה מספקת ייעוץ בהתאמת התבניות, סוגי הבטון והשיטות המתאימות ביותר לכל פרויקט, תוך הקפדה על רמת דיוק גבוהה.

 

משרדי Stratasys. אלמנטים מבטון אדריכלי של חברת אקרשטיין. אדריכל אסף לרמן. צילום: עמית גרון


משרדי חברת Stratasys, רחובות / א. לרמן אדריכלים

מתחם חברת ההייטק נבנה בלב פארק המדע ברחובות, המהווה חלק מקמפוס תעשיות ההייטק באזור התעשייה המתפתח בעיר. המתחם בן 17 דונם, כולל שני בניינים בני 7 קומות כ”א, אטריום מרכזי המחבר ביניהם, חניון תת קרקעי בן שתי קומות, המיועד לכ-500 כלי רכב ושטחי פיתוח הכוללים אזורי גינון, בריכות אקולוגיות ורחבות ישיבה.
“שיתוף הפעולה שלנו עם אקרשטיין החל בפרויקטים קודמים. לצד יכולות הביצוע המרשימות, לאקרשטיין יש גם צוות הנדסי מעולה, שמספק תמיכה מקצועית ומלווה את הליך התכנון והביצוע”, אומר האדריכל אסף לרמן “הפוטנציאל של בטון כחומר חיפוי, הוא מאוד מרגש ומאפשר לאדריכל לחשוב בצורה אחרת על השימוש בחומר הבסיסי הזה. כיום אני מתכנן בליווי אקרשטיין עוד מספר פרויקטים ובכל פעם מחדש, מנסה להרחיב יחד עם צוות החברה, את המנעד של הבטון כחומר גמר איכותי”.
מערכת הסירקולציה המרכזית סובבת סביב האטריום המרשים ומתאפיינת במערכת של גשרים תלויים, מעליות שקופות ומדרגות תלויות, כל אלה הופכים את האטריום לליבו הפועם של מתחם החברה ולמקום מרכזי של אינטראקציה ומפגש.
תשומת לב רבה הושקעה בתכנון חזיתות המבנים תוך יצירת שפה ייחודית ואייקונית המורכבת ממערכת פריקסטים מבטון עדין משולבים חלונות אלומיניום.
המתחם תוכנן בסטנדרטים הגבוהים ביותר של “בניה ירוקה” תוך עמידה בתקן האמריקאי המחמיר LEED בדרגת SILVER.

אדריכלות ועיצוב פנים אטריום: א. לרמן אדריכלים
עיצוב פנים יתר הפרויקט: ד.ש בליי
בטון אדריכלי: אקרשטיין
קרדיט לכל תמונות Stratasys: עמית גרון

 

משרדי Stratasys. אדריכל אסף לרמן: “לאקרשטיין יש צוות הנדסי מעולה, שמלווה את כל הליך התכנון והביצוע”‘. צילומי סטראטסיס: עמית גרון

 

 

 

 


תאו – מרכז לתרבות אומנות ותוכן, הרצליה / א. לרמן אדריכלים

מרכז התרבות הוא מבנה ציבור בן קומה אחת, נמוך מהווילות סביבו. בשונה משכניו, תאו נעדר חומה ופותח ויסטה רחבה המושכת את המבט לכיוון מערב, אל האופק. פתיחה זו בדופן הרחוב, היא האירוע הציבורי שאדריכלות מרכז התרבות העמידה בבסיס הליך העיצוב של המבנה – במובן הזה, תאו חותר בעדינות ובנימוס תחת הטיפולוגיה המבנית של הבניה בהרצליה פיתוח, כדי להעמיד את מבנה הציבור כאירוע של פתיחה על רצף הרחוב בעל הדופן הסגורה.
תאו הוא מבנה בן 2,500 מ”ר, שמהווה בית לקהילת יצרני התרבות של הרצליה. הבניין מתוכנן כריבוע של 50 על 50 מטרים, הנסוב סביב חצר מרכזית המאגדת את הפרוגרמות השונות סביבה.
ייחודו של התכנון, טמון במודל גיאומטרי מדויק, שבסיסו נגזר מיחידות רוחב (מודול) במכפלות של 90/180 המאורגנות בקומפוזיציה דינאמית ונחלקות לחומרי הבניה הראשיים: בטון יצוק באתר, בטון פריקסט של חברת אקרשטיין, בטון שחור מסותת וזכוכית צורנית בעלת טקסטורת נקודות המייצרת פיזור אור מיוחד במינו והופכת את הבניין בלילה לגוף תאורה מרהיב. חברת אקרשטיין לקחה חלק בשותפות עם האדריכל אסף לרמן, באיפיון, פיתוח וייצור הפריקסטים מבטון אדריכלי בחזית המבנה.
חצר הפטיו (292 מ”ר) תחומה בקירות מוגבהים שנועדו להעלים את ההקשר של הבניין (השכנים) וליצור חלל מקורה בחלקו ושקט, בעל פרופורציות מדויקות ורצפה צפה שנועדה לבטל שיפועי ניקוז (הנמצאים תחתיה). חלל זה פתוח אך ורק לשמיים ומכנס את אור השמש כמסה גיאומטרית דינאמית, שמשרטטת בתנועתה ממזרח למערב את הנפח שלה על קירות הפטיו.

צוות תכנון: אסף לרמן ודניאל נגילה, נמרוד שנקלבך, אתי בכור
יזם: החברה לפתוח הרצליה
פריקסטים והצללות מבטון אדריכלי: מבית אקרשטיין
צילום: עמית גירון ונמרוד לוי

 

מרכז תאו בהרצליה.אלמנטים של בטון אדריכלי שפותחו בשיתוף חברת אקרשטיין. תכנון: אדריכל אסף לרמן. צילום: עמית גרון

 

צילום: עמית גרון

 

צילום: עמית גרון

 

צילום: נמרוד לוי

 

מסעדת “מלכה” בפלורידה / קימל אשכולות אדריכלים

חזות המסעדה היא מחווה למלאכת היד והחדשנות הישראלית. המסעדה נהגתה, עוצבה ויוצרה בישראל ומרבית מרכיביה נשלחו במכולות מהארץ הישר לארה”ב. כל פרט, החל מהאבן הגולמית, עד לעבודות המתכת המורכבות ולבני הבטון, הם ביטוי לאסתטיקה והזהות הויזואלית הישראלית, שמקבלים פרשנות חדשה במיקום זה. בהליך העיצוב של המסעדה שולבו בעלי מקצוע ישראלים, האמנית הישראלית מיכל רובנר וכן יועצים מומחים ישראלים מתחום התאורה, האבן, המתכת והבטון.

 

בכניסה למסעדת מלכה, לבני משרבייה מבטון אדריכלי, שפותחו בשיתוף חברת אקרשטיין. כל צילומי מסעדת “מלכה”: עמית גרון

 

“ניסינו להגדיר בפרויקט את פלטת החומרים הישראלית”, מסבירה אדריכלית מור גלפנד, אשר ניהלה את תכנון המסעדה “החומר הראשון שהגדרנו ככזה, היה הבטון; אין ישראלי יותר מבטון, הוא החומר והטכנולוגיה העומדים מאחורי ישראל המודרנית. כשחיפשנו אלמנטים עיצוביים מקומיים לשלב בפרויקט, במהרה הגענו למשרבייה, אלמנט ים תיכוני מסורתי, שאיפשר לנו משחק עם אור ואוויר. דמיינו לנגד עינינו משרבייה שעשויה מבלוקי בטון, אותם בלוקים סטנדרטיים בבנייה הישראלית, שמהם עשוי כמעט כל בית ובית בישראל. בכל מהלך הפרויקט חיפשנו לעבוד גם עם אנשי המקצוע הטובים ביותר, מתוך הבנה שהם יהיו חלק מהסיפור הישראלי שהפרויקט מחפש לספר ובמהרה הגענו לאקרשטיין, איתם שיתפנו פעולה בפרויקטים קודמים של המשרד ואנחנו תופסים אותם כמקצוענים ביותר בכל מה שקשור לבטון. יחד איתם ובשיתוף עם מפעל המסגרות טי-מטאל, תיכננו בלוק בטון custom made לפרויקט וייצרנו כ-20,000 יחידות ממנו שנשלחו ב-9 מכולות מישראל לארה”ב, המרכיבות אלמנטים שונים ברחבי החלל, ממחיצות פנים וחוץ ועד לקיר מתעגל לתקרה שהיווה האלמנט המרכזי בחלל”.

 

 

אחד המרכיבים המרכזיים במסעדה, היא לבנת בטון ייחודית שעוצבה במיוחד עבור הפרויקט, בשיתוף עם חברת אקרשטיין וכ-20,000 יחידות שלה מחלקות את חלל המסעדה, 450 מ”ר, לחללים בדרגות פרטיות שונות, מבר פתוח להסעדה פרטית וחללי חוץ.
“הדרך שבחרנו להעביר את החוויה הישראלית לקהל המקומי, היא דרך פלטת החומרים הישראלית, כפי שאנחנו תופסים אותה; צבעוניות מקומית, בטון, טיח, אבן מקומית, קורטן וצמחייה ים תיכונית”, ממשיכה ומתארת האדריכלית גלפנד “כל החומרים האלו, בגרסה הכי טקסטואלית שלהם, שזורים ברחבי החלל, באופן שהלם לדעתנו את הציפייה של הקהל למוצר, ברמת גימור גבוהה. התוצר הוא חלל אלגנטי, שמורכב מחומרים ואלמנטים ישראליים מקומיים (שתוכננו ויוצרו בחלקם הארי בישראל), שמייצר עבור הלקוחות המקומיים תחושה שהם במקום אחר, מה שהם תופסים כישראל ולא מה שאנחנו בהכרח מכירים – ‘פטה מורגנה’ של ישראל עבורם, גם אם היא לא בהכרח נראית ככה במציאות, אבל אולי מרגישה ככה”.

תכנון ועיצוב פנים: קימל אשכולות אדריכלים
אדריכלית אחראית: מור גלפנד. צוות תכנון: שני קנזי
שנה: 2024
כל צילומי מסעדת “מלכה”: עמית גרון

 

 

 

יש לכם חלום מבטון אדריכלי? יש לכם שותף שיהפוך אותו למציאות:
לפרטים נוספים ולפגישת היכרות עם הצוות המקצועי של אקרשטיין, לחצו כאן >>

חברת אקרשטיין: פייסבוק  אינסטגרם

 

 

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
אמהות ההמצאה: 9 המצאות שאולי לא ידעת שהומצאו על ידי נשים
עיצוב פנים ישראלי
אמהות ההמצאה: 9 המצאות שאולי לא ידעת שהומצאו על ידי נשים
  1. שקיות נייר – Paper Bags מעדיפים שקיות נייר על שקיות ניילון? תודו
יישוב הבנוי אנכית, מתוכנן בטירנה
עיצוב פנים ישראלי
יישוב הבנוי אנכית, מתוכנן בטירנה
  סטודיו האדריכלות הפורטוגזי OODA חשף לאחרונה את העיצוב של Hora Vertikale, מגדל מוערם
אמן הפך את ביתו למוזיאון באוויר הפתוח
עיצוב פנים ישראלי
אמן הפך את ביתו למוזיאון באוויר הפתוח
  האמנות העממית שלו מעטרת את הבית, הדשא, האסם, הסככה, הגדר, המכונית, תיבת הדואר

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*