הארכיטקטורה של הביתן הלאומי הצ'כי בתערוכת EXPO 2025 באוסקה, משקפת את הרעיון של אנרגיית חיים והתפתחות מתמשכת. העיצוב הוא עם מוטיב של ספירלה. המבקרים בביתן צועדים בשביל באורך 260 מטרים, המתפתל סביב הבניין ועולה בהדרגה דרך ארבע קומות, כדי להגיח על גג התצפית. תנועה דינמית זו מסמלת לא רק את חלוף הזמן והתפתחות הפרט, אלא גם צמיחה אישית וחברתית.

 

EXPO 2025 חוזר לאוסקה לאחר 55 שנים והביתן השקוף של Apropos Architects עם ספירלת זכוכית, מתייחס לביתן הצ'כי ביפן מ-1970. הביתן, הממוקם בצומת הבולט של טיילת החוף והשדרה המרכזית, הוא מופע ראווה אדריכלי בפני עצמו. הוא מושך תשומת לב עם הצללית שלו, שמתרחבת כלפי מעלה ומתריסה לכאורה נגד כוח המשיכה של כדור הארץ וחזית הזכוכית השקופה שלו. חזית זו, העשויה מזכוכית אמנותית לוחית, לא רק מתייחסת למסורת העשירה של ייצור זכוכית צ'כית, אלא גם יוצרת חלל תצוגה ייחודי. הודות לאור היום המשתנה, אווירת הפנים משתנה ללא הרף ומעניקה לתערוכה חוויה ויזואלית דינמית וייחודית.

 

 

 

 

המבקרים בביתן לא רק עסוקים פיזית בזמן שהם נעים בשביל הגלריה, אלא גם קולטים את התוכן האמנותי של התערוכה. הארכיטקטורה של הביתן מעודדת תנועה כלפי מעלה ופעילות גופנית, בעוד שהתערוכה מעוררת הרהור מחשבתי. יחד, הם יוצרים מרחב המחבר בין תנועת הגוף והנפש.
בחלק העליון מאוד, שנים עשר מטרים מעל פני הקרקע, מובילה רמפה אל מרפסת תצפית רחבת ידיים. זה מסתיים ב"כתר" ייחודי על הגג, שבו ממוקם טרקלין ה-VIP. מכאן נפתחת לא רק פנורמה של הים השקט, אלא גם נוף עוצר נשימה דרך צוהר הזכוכית היישר אל תוך האודיטוריום.

 

 

 

הפרק האחרון של התערוכה והמסע הדמיוני של המבקר בביתן, הוא גרם המדרגות ממרפסת התצפית חזרה אל הקרקע. הוא ממוקם בתוך חלל הקירות הכפולים של הגליל, המובילים לקומת הקרקע עם מסעדה שבה אנשים יכולים ליהנות מגסטרונומיה צ'כית. לצד גרם המדרגות של המבקרים מהתצפית לקומת הקרקע, מתפתל גרם מדרגות שני דרך הצינור הפנימי ומשמש אודיטוריום. גרם המדרגות מחבר בין עמדות האודיטוריום, המסעדה בקומת הקרקע וטרקלין ה-VIP. ההרכב הגאוני של שני גרמי המדרגות מבטיח הפרדה ברורה בין התערוכה לבין פעולות האולם הרב-תכליתי. גישה לכיסא גלגלים מסופקת באמצעות מעלית בחלק המערבי של הבניין.

 

 

 

 

שביל המבקרים מקיף את הצינור המרכזי של האולם הרב-תכליתי – האודיטוריום. חלל זה בלב הביתן, בקוטר פנימי של 15.5 מטר, מתנשא לגובה של 12 מטר מעל פני הקרקע וישמש למופעי תרבות, הרצאות ותוכניות נוספות. הוא מעוצב כקופסה שחורה. רמפה עם מושבים באודיטוריום עוקבת אחר היקף שביל המבקרים, כאשר האודיטוריום והגלריה מחוברים בכמה מקומות. זה מאפשר להפריד בין חללים אלה באופן משתנה או לחבר בצורה חלקה בהתאם לצרכים הנוכחיים.
התקרות והמבנים החשופים נותרים חשופים בעץ. המבנה נושא העומס מורכב ממערכת של לוחות CLT של אשוח מוצלבים היוצרים מסבך אודיטוריום מרכזי עם גרמי מדרגות משובצים ומעלית. הליבה של הבית הושלמה על ידי לוחות מונחים אופקית. הם עוזרים לעצב את ספירלת התערוכה כלפי חוץ ואת מרפסות האולם הרב-תכליתי פנימה.
המבנה מגיע לגובה של 16 מטר ומחולק ל-36 מקטעים. הקטעים הבודדים יוצרים מעגל בקומות התחתונות, בקומות הגבוהות הם עוברים בצורה חלקה לאליפסה המגדירה את המעטפת והמסה של הביתן. החלל בחזית הביתן מעוצב כדק עץ עם קופסאות בהן יוכלו המבקרים והעוברים והשבים לשבת ולהרהר.

 

 

 

 

 

אמנות
מיצב המולטימדיה הייחודי בתוך שביל הגלריה נוצר על ידי אמנים חזותיים צ'כיים בעלי שם. התערוכה מתחילה בפסל הקריסטל המונומנטלי של Rony Plesl. האלמנט החזותי העיקרי הוא נרטיב רישום וציור מאת Matuška aka Masker, המשתרע על כל היקף הביתן. הקומפוזיציה שלו, באורך של יותר מ-200 מטרים, מתפתלת באופן מטפורי כהשתקפות של מאמץ אנושי. החוויה האורקולית המרשימה מועצמת על ידי מיצב מולטימדיה של Lunchmeat Studio המחבר את החלל כולו. המסע, המשלב מורשת היסטורית עם אמנות חדשנית, כולל גם פסל ברונזה מאת אלפונס מוכה ומיצב זכוכית מרתק, Herbarium, מאת Lasvit.

 

 

 

 

Apropos Architects הוא סטודיו לאדריכלות הממוקם בציריך, פראג ודן האג. חבריה צברו ניסיון בסטודיואים ידועים כמו הרצוג ודה-מירון, אנט גיגון ומייק גאייר ארכיטקטן ו-Global Architects.

 

 

 

Studio Apropos Architects
Author Michal Gabaš, Tomáš Beránek, Nikoleta Slováková [Apropos Architects] + Tereza Šváchová
Design team Kryštof Jireš, Magdalena Havlová, Jana Watersová, Laura Lukáčová, Eva Gabaš Rosenová, Miroslav Slezák, Natálie Poláková, Alexandra Mishchenko [Apropos Architects]

Project year 2023-2024
Completion year 2025
Built-up area 621 m²
Gross floor area 2121 m²
Usable floor area 1623 m²
Plot size 996 m²

 

apropos architects – portrait ester havlova

 

apropos architects -portrait ester havlova-

 

tomas beranek – michal gabas portait lucie schubertova

 

Client Ministry of Foreign Affairs of the Czech Republic (MFA CR)
Office of the General Commissioner of EXPO
Photographer BoysPlayNice
Collaborators and suppliers Visual communication, competition exhibition concept and visual identity: Lunchmeat Studio [Jakub Pešek, Jan Kistanov, Jiří Kubalík],
Structural engineer / general design concept [Czech]: Lukáš Krbec
Coordination of professions / MEP: Robert Prix
Partner office in Japan: frontoffice tokyo [Koen Klinkers], Frank la
Structural engineer [Japan]: Haruhide Kusumoto
General contractor: Daisue Construction
CLT load-bearing structure contractor: A2 Timber,
Facade system contractor: Wieden,
Artistic facade glass contractor: Kolektiv Ateliers,
Sheet glass contractor: AGC Flat Glass Czech,
Art installations: Rony Plesl, Jakub Matuška aka Masker, Lucie Drdová, Lunchmeat Studio [Jakub Pešek, Jan Kistanov,

לכל הכתבות בקטגוריית אדריכלות
+כתבות מומלצות
איך היה ניראה האינסטגרם של היטלר ושל אנה פרנק?
חדשות
איך היה ניראה האינסטגרם של היטלר ושל אנה פרנק?
  רווח כותב באינסטגרם שלו: ביום השואה הזה החלטנו לעשות משהו שונה. החלטנו להראות,
הביתן ההולנדי באקספו 25 באוסקה
חדשות
הביתן ההולנדי באקספו 25 באוסקה
  הביתן מעוצב כמבנה עגול, הכולל שמש אנתרופוגנית ("מעשה ידי אדם") במרכזו. עיצוב זה
המתחם בשבדיה בו הדיירים גרים בנוף: 79&PARK שתכנן BIG
חדשות
המתחם בשבדיה בו הדיירים גרים בנוף: 79&PARK שתכנן BIG
הקונספט העיצובי סובב סביב יצירת "נוף ראוי למגורים", עם בתי מגורים מדורגים הממזגים את

כתיבת תגובה

הוספת תגובה חדשה, האימייל לא יוצג באתר*


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.