בעולם הולך וגדל מספרם של סופרמרקטים המוכרים מזון ללא אריזה, במאמץ להפחית את נזקי הפלסטיק על הסביבה. סופרמרקטים כאלה צצים בעת הנוכחית בכל העולם, מברוקלין לסיציליה, מלזיה ועד דרום אפריקה.
פסולת אריזות, רובן ממוצרי מזון, היא בעיה בכל העולם. בארצות הברית, אריזות מהוות כרבע מהפסולת במזבלות. אנו כבר מודעים לטונות של פלסטיק הנשפכים לאוקיינוסים שלנו, חונקים את יצורי הים ויוצרים איי אשפה בחופים ונופים בתוליים. סיבי פלסטיק מזהמים עכשיו אפילו את מי השתייה שלנו. מאז 2018, כבר הרבה יותר קשה למחזר אריזות, כאשר סין, שפעם קלטה כמחצית מהמוצרים הניתנים למיחזור בעולם, הפסיקה לעשות זאת.
למרות הכל, בסופרמרקטים שלכם עדיין אבוקדו ותפוזים ארוזים בנפרד בניילון נצמד, התפוחים מגיעים בקופסאות פלסטיק קשיח והבננות, אמנם חשופות, אבל מונחות על מגשים מקלקר.
זו הסיבה שיותר ויותר אנשים בעולם מגלים בשכונה שלהם סופרמרקט בקונצפט החדש של Zero-Waste. הוא נראה יותר כמו חנות סיטונאית בשוק לווינסקי או בנמל חיפה, מאשר חנות מכולת מסורתית. הסחורה מאוחסנת בפחים, צנצנות או מיכלים עם משפכים לשירות עצמי, מהם תוכלו למזוג לעצמכם את המוצרים לצנצנות זכוכית שתביאו מהבית. מדובר בכל מיני מוצרי יסוד לפי משקל, מצימוקים עד לקמח, משמן זית לשמפו. אתם שופכים לצנצנת שלכם רק כמה שאתם צריכים, ללא שמץ של ניילון נצמד באופק.
מטרתם של הסופרמרקטים הללו, לשים קץ לפסולת של אריזות, על ידי ביטולן לחלוטין. הרעיון החל באירופה לפני יותר מעשור ומאז התפשט ברחבי העולם. יש עכשיו סופרמרקטים כאלה מברוקלין ועד לסיציליה, ממלזיה ועד דרום אפריקה, המעידים על כך שהצרכנים מודעים יותר ויותר למחיר שהסביבה משלמת על השימוש בפלסטיק.
קמפיין אנטי פלסטיק לשתייה שהתקיים ב-2018, גרם לחברות מסטארבקס ועד למקדונלד’ס, להתחייב להפחית או להפסיק את השימוש בקשי פלסטיק. כך חנויות רבות בעולם כיום, מחזיקות בנוסף למגשים עם תפזורת של שוקולדים, שיבולת שועל ופירות יבשים, גם פריטי טיפוח אישי ללא אריזה, כמו סבוני שמפו מוצקים. יש אצלם מחלקה שלמה לצנצנות וכלים לשימוש חוזר – קשיות שתייה מבמבוק וממתכת, שקיות קניות ממוחזרות משקי קמח ישנים, עטיפת מזון בציפוי שעוות דבורים לשימוש חוזר ועוד.
למרות הכל, נשאלת השאלה מה תעשה למשל צעירה עירונית, תל אביבית מצוייה, ללא מכונית, אשר תאלץ לסחוב צנצנות זכוכית בכל פעם שהיא נכנסת לסופרמרקט השכונתי. מה גם שמיכל רב פעמי של פסטה או עדשים, הוא הרבה יותר כבד מאשר נשיאת שקית ניילון. אריזות נועדו לייצר בין היתר נוחות, מה שאומר שחנויות Zero-Waste לא צפויות להחליף את הסופרמרקטים בקרוב ולא לכבוש את תל-אביב.
מזון ללא אריזה לא מותאם לשבת על מדף, אז הקונצפט החדש מקסים אם יש לכם זמן לקפוץ לשוק כל יום בשביל לקנות בשר וירקות טריים, אבל לא מעשי עבור רובנו המסתמכים על מזווה עם שימורי טונה ושקיות מרק נמס. מזון באריזה לא דורש ממך לטפל בו מהר לפני שהוא מתקלקל ורובו יחזיק מעמד באריזה, הרבה יותר זמן מאשר צנצנות פתוחות של גרנולה (ומזון מקולקל פירושו בזבוז מזון, בעיה סביבתית נוספת).
סביר להניח, לכן, שבמקום פלסטיק, נראה חומרים ידידותיים יותר לסביבה. למשל ביו-פלסטיק הניתן לקומפוסטציה ומיוצר באמצעות חיידקים. רשת הסופרמרקטים הבריטית Waitrose מוכרת כעת פסטה בקופסאות העשויות בחלקן מפסולת מזון ממוחזרת. בשנה שעברה חשפה פפסי את “Drinkfinity”, בקבוק רב פעמי למים בטעמים.
ישנה גם אפשרות מסקרנת של פתרון חלק מהבעיות הללו, המתקיימות בחנויות, באמצעות קניות מקוונות בז’אנר של “אפס פסולת”. פלטפורמת קניות חדשה בשם Loop שיתפה פעולה עם חברות ענק – כמו פרוקטור אנד גמבל, נסטלה וקוקה קולה – כדי להציע מוצרים ממותגים באריזות לשימוש חוזר.
המגמה הזו של “אפס פסולת” זוכה גם לתמיכה חקיקתית. הפרלמנט האירופי אישר איסור על פלסטיק חד פעמי באיחוד האירופי, כלומר אסור להשתמש בסכו”ם מפלסטיק, קשיות, מקלות בחישת קוקטיילים וכדומה. בריטניה הטילה מסים על מכולות חד פעמיות. בכמה מדינות בארה”ב יש איסור על שקיות ניילון בסופרמרקטים. עם זאת, חלק מהמדינות בחרו בדיוק בכיוון ההפוך וחוקקו חוקים האוסרים על ערים להעביר חוקים נגד שקיות ניילון. אלא שחנויות רבות כבר לוקחות את העניינים לידיים, גובות עמלה על שקיות ניילון, או מציעות הנחה אם הבאתם תיק או כוס קפה משלכם.